**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Alla inlägg under januari 2009

Av Lind@ - 6 januari 2009 14:57


Ojojoj - igårkväll (&inatt) var det tufft!

Lilltjejen hade antagligen ont i magen nu när amningen börjar komma igång ordentligt.

Både jag och Fidde är rejält trötta nu efter att hon först var förkyld som sjutton och höll oss vakna pga det.

Hade längtat efter lite mer sömn natten till idag, men som sagt.


Igår efter att vi lagt Olivia så började lilltjejen skrika som besatt mer eller mindre. Vi bar och bar och gör allt man liksom kommer på, men inget hjälpte.

Att Olivia bara sov i det oväsendet är ett under!


En bit efter midnatt lugnade hon sig litegranna, men att lägga ner henne själv var helt lögn. Så vi fick ha henne på bröstet i skift hela natten.


När ens lilla sockergryn är så ledsen och verkar ha så ont och inget man gör hjälper, det går ju inte beskriva hur det skär i ens hjärta.


Vi får hoppas att det lugnar sig lite dom närmsta dagarna när hennes lilla mage börjar vänja sig vid bröstmjölken ...




Av Lind@ - 4 januari 2009 19:46



Första natten var lugn - den lilla prinsessan sov mest (&Fidde oxå). Men jag sov ju såklart sådär ... är svårt att koppla av ordentligt.


Den lilla tjejen har sovit mest hela dan och Olivia tjatar om att hon vill väcka henne. Vi lovade henne idag att vi skulle bada den lilla & det tjatade hon ju om sen kan ni tro!


Olivia var helt allvarlig idag när hon sa att "hon är duktig på att trösta bebisar" - man bara ger dom tutten (fast vi har inte köpt nån ännu, jag vill att amningen skall komma igång och funka först).


Nu har vi fått spjälsängen på plats och bäddat den. Olivia ville sjunga gonattsång för lillasyster så vi fick lägga henne för det. Sen var det isäng med Olivia och upp med lillhönan igen, som hade vaknat :)


Kan inte fatta att hon inte var född för 2 dar sen - och nu är vi hemma och allt skall rulla på som vanligt.

Jag SKA försöka att verkligen ta det lugnt och försöka VILA och lära känna vår bebis, men det är lätt hänt att man "bara" ska göra det & det & det ...


Nu ska Fidde och jag kolla på film - får se vem som slocknar först ??!

Av Lind@ - 4 januari 2009 09:39



Vem hade kunnat ana att det skulle bli bebis såhär fort ??

Hade lite småvärkar hela dan (typ 1-2ggr i timmen) i fredags, men tänkte väl inte så mycket på det.

Tänkte att det nog var förvärkar (hur nu såna skall kännas?!).


Det var bestämt sen innan att Olivia skulle sova hos mamma och pappa så Fidde och jag fick en kväll och lördan för oss själva.

Skulle greja här hemma i helgen med att plocka fram bebissäng och Fidde skulle sätta in en garderob i bebisens rum. Men ....


Planerna ändrades för på kvällen vid 20tiden eller nåt började det komma lite mer regelbundna värkar med 3,4,5 minuters mellanrum. Det gjorde inte fasligt ont, men ändå lite mer än det som varit tidigare på dan.

Vi ringde in till förlossningen vid typ 22tiden och dom tyckte vi skulle komma in så dom kunde köra en CTG-kurva och kolla läget helt enkelt.

Så vi var där vid kl 23 och dom körde kurvan och då tyckte jag värkarna blev mindre smärtsamma så efter diskussion bestämde vi oss för att åka hem. Då var klockan nästan midnatt. Fick några värktabletter så jag skulle kunna sova lite ..


Pyttsan heller!


Hemma så la vi oss och nästan direkt så började det göra mer ont! Och tätare kom värkarna. Så när det var 2 minuter mellan värkarna och jag inte visste hur jag skulle vända mig eller gå eller stå - då åkte vi till förlossningen igen.

Samma tjej öppnade för oss på akuten och där i korridoren fick jag värsta värken. Hon blev väl helt skräckslagen för hon ville hämta en säng och köra mig till förlossningen. Men jg tyckte att det var okey att gå. Mellan värkarna känns ju inget direkt.


Nu var klockan halv 2 och vi blev inskriva "på riktigt".

Jag hade öppnat mig 3 cm(av10) och det blev marsch in på förlossningssalen.


Barnmorskan frågade om jag ville använda lustgas så det började jag göra & värkarna duggade tätt och blev starkare och starkare.

Jag hängde där över gåstolen och hade Fidde som höll emot framifrån när jag tog spjärn!


Vid lite efter halv 3 så hördes det väl på mig att nu gjorde det jävligt ont för då skulle barnmorskan prompt ha ner mig på sängen för att se hur mycket öppen jag var. Då fick jag nästan panik - ligga ner tycker jag känns helt fel... men iallafall, hon fick säga till mig på skarpen att lägga mig ner så hon kunde känna hur mycket öppen jag var.


Då hade jag öppnat mig helt och det blev nästan panik - hon trodde nog inte det skulle gå så snabbt. Så hon tog hål på hinnan så fostervattnet började rinna ut och sen fick jag börja ta i för då var bebisen på G.


I 13 minuter hade jag krystvärkar och sen kom hon ut vid 02:53

Hon var 45cm lång och vägde 2730gram. En liten höna med andra ord.


HELT UNDERBART :)


Slutskedet gick ju mycket snabbare denna gången. Med Olivia låg jag ju nästan 2 timmar med krystvärkar och ändå fick dom ta sugklocka till slut :(


I Värnamo har dom frivillig hemgång efter 12 timmar om man vill - så igår em nästan precis 12 timmar efter hon föddes, så åkte vi hem.

Fidde fick panikåka till Babyproffsen och hyra en stol för det hade vi ju såklart inte hunnit fixa!


Det var så skönt att komma hem till sitt eget krypin.


Hon har sovit mellan oss inatt för sängen är fortfarande på vinden!


Nu ska vi bara mysa hela familjen och Olivia är såååå stolt över sin lillasyster.


Och jag och Fidde är ju såklart världens lyckligaste föräldrar till en underbart söt liten tjej :)


Av Lind@ - 2 januari 2009 07:53


Idag har jag dagen för mig själv :)


Ska klippa mig vid kl 9 och sen ska jag ta en liten runda och kika efter bebiskläder. Vi har ju hur mycket rosa som helst (sen O var liten) men inga killfärger. Så kanske att jag köper nåt killigt utifall att ?!


Idag skulle dom vara 3 barn på dagis - totalt!

Jag försöker att inte ha dåligt samvete för att O får vara där idag, men eftersom jag inte kan gå i princip nånstans och hon klättrar på väggarna av att vara inne så får det bli såhär. Fidde jobbar ju som en vanlig dag idag.


Attans vad skönt det hade varit att lägga sig igen - men frissan är ju om en 1 timme så det är inte mycket lönt ... Tar det när jag kommer hem sen :)


Åhhh, kom precis på att jag såg att dom har börjat sälja SEMLOR - det måste jag nog shoppa på stan :)


Happy fredag alla ni som följer vår lilla familj !!


Av Lind@ - 1 januari 2009 19:47



Två veckor kvar idag om man går efter det "beräknade" datumet!


Inte haft mycket ont i ljumskarna idag, fast desto mer förvärkar som faktiskt gör lite ont ...


Nu blir det inga mer pilsner eller dyl för Fiddes del - man vet ju aldrig när det behagar sätta igång ?!

Av Lind@ - 1 januari 2009 19:30


En luuugn nyårsafton var det för oss i år.


Var hemma själva och lagade en god 3-rättersmeny som bestod av:

- Räktoast

- Oxfílé med örtig sås, hasselbackspotatis & smörfrästa grönsaker

- Kryddig yoghurtpannacotta med hallon


Olivia är inne i en sån där "go" (NOT) period nu och fick lägga sig halv 7 !!


Såhär i efterhand så är det nästan så jag tycker det varit bättre om hon ätit först och vi sen - för lugnets skull, men man vill ju att hon oxå skall få sitta vid lite extra fint dukat bord och med finporslinet nångång ...


Idag fick vi iallafall sovmorron, om man räknar bort att Olivia kom in vid 6-yiden och ville ha välling. Jag fick henne att ligga i vår säng en halvtimma och killade henne på ryggen, armarna och benen som hon gillar.

Sen fixade Fidde välling och hon kollade på barnprogram till kl 8 då hon sa med bestämd röst "mamma och pappa, det är faktiskt morron nu, det är ljust ute" !!


Vi kom iväg till apladalen på förmiddan och hade med chokladmjölk och kringla. Mysigt med en miniutflykt och jag har peppar peppar inte haft alls ont i ljumskarna idag :)


På em kom kusin Leah med mamma och pappa förbi med fika och sen kom även farfar. Kul med lite besök :)

Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Skapa flashcards