**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Alla inlägg under juli 2009

Av Lind@ - 13 juli 2009 14:38



Igår em drog jag till med att baka Fiberlimpa!


På handlingslistan hade jag skrivit lättfil ... som i mitt tolkande såklart är vanlig hederlig fil .... Men kära sombon kom hem med en smaksatt variant, hallon&persika eller nåt sånt .... grrr, då var jag lite ilsken!


Jaja, jag drog igång iallafall och fick ta vaniljyouhurt, gräddfil, turkisk youhurt och några deciliter av den smaksatta filen .... istället för 1 liter "vanlig" fil ... Brödet blev supergott ändå .. men nästa gång så gör jag efter originalreceptet - som kommer här:


5 dl vetemjöl

3 dl rågsikt

2 dl grahamsmjöl

2 dl vetegroddar (missade jag att skriva på handlingslistan så det fick jag hoppa över !! - tog lite extra grahamsmjöl istället)

2 dl havregryn

1 2/3 dl vetekross

1 2/3 dl rågkross

2 tsk salt

5 tsk bikarbonat

1 dl sirap (jag tog brödsirap)

1 liter lättfil


Blanda dom torra ingredienserna i en bunke.

Tillsätt sirap och lätfil och rör om noga.

Häll i två avlåna formar eller i en större form.

Grädda i ca 1,5 timme i 175 grader.

Låt svalna under bakduk.


KÖPA ÄR SILVER - BAKA ÄR GULD !!!! :)


Av Lind@ - 13 juli 2009 14:33



Blev en promenad till stan i förmiddags för att fixa lite ärenden ...


Nu har det ju regnat ett tag och Alice sover - är uttråkad!


Drog igång ett kakbak nyss - Mandelsockerkaka (även den från Bullmammans favoriter).


4ägg

2dl socker

150 gram smör

4 dl mjöl

1 msk bakpulver

1 msk vaniljsocker

1 ½ rivna bittermandlar

2 dl mjölk


Smält smöret och låt svalna.

Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda dom torra ingredienserna tillsammans med dom rivna bittermandlarna och häll sedan ner det i ägg - och sockerblandningen.

Tillsätt mjölken och det svalnade smöret.

Rör om och häll i smord och bröad form.

Grädda 35-45 minuter i 175grader.


Vet inte ännu om den är god, men enligt författaren så skall den bli supersaftig & smaka nästan som mazarin dan efter ...



Uppdatering:

Kakan blev fantastiskt god och saftig! Ni bara måste prova

Av Lind@ - 12 juli 2009 22:18



Igår var vi bjudna på 1årskalas !

Det var en av Fiddes gamla kompisar från "förr", var son fyllde 1 år ...


När vi blev bjudna tyckte vi inte det var så konstigt, det skulle "bara" bli gamla gänget, med resp och barn ...


När vi kom till utsatt plats så tyckte vi att det var väldigt mycket bilar där +att hans föräldrar mötte oss. Det var iofs inte så konstigt, för det var hemma hos dom. De har ett supernice stort hus med sjötomt mm mm ....

När vi var på väg in så säger hans mamma att "gå ut på altanen ni, där finns det lite champagne mm .... hmmm, alltså, va !!! Jaja, inte vet jag hur dom brukar göra - finns det pengar så kanske man bjuder på champagne när det är 1årskalas, vad vet lilla fattiga jag ?! :)


Ute på altanen var det MASSOR med folk, vissa väldigt finklädda ... vilket vi inte direkt var ... vi var ju liksom 1årskalasklädda ...


Snacket gick ju och vi var ju typ 99% säkra på att här det är det giftermål på gång ... vilket det visade sig vara!

Så det var bröllopsfest & 1årskalas ....


Himla trevlig tillställning & goda snittar/plockmat & tårta fick vi.


Olivia och några andra barn badade tom, fast det bara var typ 17 grader eller nåt. Solen gjorde vissa framträdanden, men dom var kortvariga ... Men det var uppehåll hela dan och det var ju nice bara det :)


Idag har Olivia fått följa med mormor och morfar till Halmstad. Alice och jag åker nog ner på tisdag och stannar 1 natt och drar kosan hemåt igen på ons  (eller tors om det är kanonväder).

 Har BVCbesök på torsdag förmiddag, så då MÅSTE vi vara tillbaka.


Måste säga att det är rätt skönt att veta att jag imorron har "bara" Alice hemma ... mest för att jag vet att det inte behöver hotas från morron till kväll !


Nu blir det sängen strax .. ska nog bara se klart en film med Fidde först ...

Av Lind@ - 10 juli 2009 16:12


Missade ju att skriva vad som hände förra helgen, närmare bestämt förra lördan!


När vi skulle hämta Alice hos Fiddes mamma så visade hon att dom hade en hängmatta (för två!!!) ja nu anar ni väl redan vad detta barkar hän .... hihihi


Iallafall, Fiddes mamma och man HAR legat båda två i den - utan problem!


Fidde la sig först och det vaaaar ju så fantastiskt, så jag var ju bara tvuuuuungen att prova! Sagt och gjort, jag klättrar i ...


Olivia puttar på lite & jag blundar - för att vakna till med en duns och fattar nada .... men jodå - VI HAR HAFT SÖNDER HÄNGMATTAN! eller det var en järnögla/kabinhake som rök sönder & det var den som drämde till mig rejält på låret ... + att bakhuvudet fick sig ett slag oxå ... Fidde klarade sig lindrigare ... typ inga skador alls!


Syntes inte mycket först - men oj oj oj vad jag ser ut på insidan av låret !!! Det är fortfarande illblått och ömmar som f-n!


Lite roligt har vi ju haft åt detta ... vi är ju inga tungviktare varken jag eller Fidde, men höll för OSS, det gjorde det ju inte !!! ;)

Av Lind@ - 9 juli 2009 15:55



Postkodmiljonärens Rickard Sjöbergs fru, har gjort ett litet recepthäfte som heter Bullmammans favoriter ...


Ur den testade Olivia och jag att baka denna supersmarriga kardeumummakaka - prova gärna !! :)


75 gram smör (smält och låt svalna)

3ägg & 1,5dl socker vispas pösigt

3,5dl vetemjöl  2,5tsk bakpulver 2tsk vanlijsocker & ½ msk stött kardemumma blandas ihop.


Vänd ner mjölblandningen i ägg & sockersmeten & tillsätt 1dl mjölk & det svala smöret.


Häll i smord och bröad avlång form & grädda ca 30 minuter i 175 grader.


Min behövde vara inne typ 45 minuter & kanske lite till för när jag först tog ut den var den superkladdig i mitten ...


Vi hade med oss den i em när vi hälsade på hos Emelie, Kevin & Leah & dom gillade den oxå :)

Av Lind@ - 9 juli 2009 09:18



Den filmen lånade jag av grannen & tittade på igårkväll - romantisk komedi står det & det kanske stämmer - men det var SORGLIG oxå, så det var svullna ögonlock som mötte mig i spegeln imorse ....


Tur jag inte ska nånstans idag ;)

Av Lind@ - 8 juli 2009 09:15



Igår spenderade vi eftermiddagen i Apladalen, med Karin, Hugo, Josefin & Benjamin.


Ungarna lekte superbra hela tiden, så det var verkligen lyckat!


Både Karin och Josefin är ju höggravida & Josefin var beräknad tills i förrgår, så det blir nog närsom ... spännande är det!


Lite glad är jag ju att det inte är jag som sitter med stor mage - för dom ska ju ut oxå & det är ju lååååångtifrån smärtfritt ...... hua!

Av Lind@ - 7 juli 2009 21:41



Idag har inhandlats medikamente !!


Efter tips här på bloggen så äter jag nu Voltaren & dessutom köpte jag elastisk binda som Fidde lindat runt foten som extra stöd.


Blev en halv-powerwalk i 45 minuter ikväll - bättre än inget - men ta mig tusan - jag ser löpare överallt !!! jag skojar inte ... & där får jag GÅ ! Det känns frustrerande :(


Fatta mig rätt - jag vill inte bli så mycket smalare, bara liksom se ut som innan Alice föddes OCH kunna FIKA VARJE DAG om jag vill & det vill jag juh :)   Det är ju lite av varadgslyxen när man är mammaledig, iaf för mig. Men jag verkligen hatar när minsta lilla fettvalk hänger över brallorna - det är liksom inte jag på nåt sätt .... alla har vi väl våra nojor! & det är min ...


Olivia har ju sommarledigt från dagis nu vilket innebär att det är utbrott och psykbryt mer eller mindre dagarna i ända - ska det va såhär ???!

Hoten avlöser varandra, hon lyssnar inte ett dugg på mig och idag tex så hade vi pratat om att gå till lekplatsen på förmiddan. Då leker hon med granntjejen ute och VÄGRAR att lämna tillbara hennes utekritor! Efter några tillsägelser så får jag ju börja hota ... & lekplatsbesöket brinner inne för hon går ju sin egen väg och behåller kritorna !!!!!

Och så slutar det som vanligt, Olivia toklipar och jag är asirriterad !!!


Det är ju inga stora grejer, men det är såååååå energikrävande !!!


Snälla ni däute som läser - HJÄLP MIG! ge mig lite nya "metoder" att använda - jag är helt fast i "hotmetoden" !!!!!!!!

Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards