**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Alla inlägg den 4 mars 2015

Av Lind@ - 4 mars 2015 14:32


Brukar läsa Lofsans blogg - gillar henne jättemycket !!


För ett tag sen la hon ut ett recept på egengjord Granola. Bästa receptet jag testat - SÅ god så jag skulle kunna äta den frukost-lunch&middag !!   


Lyxmüsli

Ingredienser

  • 5 dl rågflingor
  • 5 dl dinkelflingor
  • 1 dl linfrö, krossade (jag tog hela)
  • 1 dl blandade frön, exempelvis sesamfrön, pumpafrön, solrosfrön (jag körde bara solrosfrön)
  • 2 dl blandade grovhackade nötter, exempelvis valnötter, hasselnötter och/eller mandlar (jag tog mandel+hasselnötter)
  • 1 tsk salt
  • 2 dl juice, förslagsvis ananas (jag tog apelsin/ananas)
  • 0,5 dl neutral olja, exempelvis raps eller kokos (tog rapsolja)
  • 3/4 dl flytande honung
  • ev. 1 tsk vaniljpulver eller kanel som smaksättning (tog 1tsk vaniljpulver)

Efter rostning

  • 1,5 dl torkade bär, exempelvis blåbär, gojibär eller tranbär (jag tog gojibär)
  • 1,5 dl russin (jag tog sultanrussin)
  • 1,5 dl torkade tärnade fikon och aprikoser (jag tog ekologiska mörka aprikoser)
  • 2 dl kokoschips

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda ihop de torra ingredienserna och tillsätt därefter ananasjuice, rapsolja och honung. Rör om ordentligt så att blandningen blir genomfuktad.

3. Bred ut på en långpanna och ugnsrosta i cirka 20-30 minuter. Rör om müslin då och då för att undvika att den bränns vid. Ta ut och låt svalna.

4. Tillsätt sedan torkad frukt och kokoschips.

5. Rör om och häll upp på burk med tättslutande lock


 

Av Lind@ - 4 mars 2015 14:28



Testade detta receptet förra veckan och WOW vad det var gott !!


Kan verkligen rekommenderas   


Jag serverade nudlar till. Barnen gjorde "tummen upp" vilket är ett BRA betyg   


 

Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Skapa flashcards