**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Alla inlägg under november 2008

Av Lind@ - 30 november 2008 10:56


I fredags var jag ledig från jobbet.

Var dax för besök hos barnmorskan och denna gången gick vi dit hela familjen.

Olivia var lugn som en filbunke hela tiden vi var där !!! helt otroligt!


Hon fick plåster av barnmorskan, likandant som jag, fast hon slapp sticket i fingret.

Sen var hon med när dom mätte magen och lyssnade på hjärtljuden.


Hon har pratat mycket om det efteråt, så det var nog spännande :)


Håller bebisen tiden så är det knappt 7 veckor kvar nu :)


Annars i fredags hade vi grannen Jessica med barnen Alex & Nova inne på lite lek och fika. Får nog ha lite mer playdates för Olivia, för det är väldigt bra barnvakt konstaterade jag !! :)


I lördags bakade vi pepparkakor. Det fina förklädet hade hon på sig, men kockmössan gick inte just då! Typiskt.

Vingarna var på innan jag hann börja fota ...


Glöggfest i Vällergården var det igårkväll och jag har en bakis sambo idag !! Som just nu är på SCA för det var nåt strul vid hans maskin.

En kollega fick komma och hämta honom för han kunde ju inte köra nu på förmiddan !!


Olivia har sovit hos farmor och kommer nog hem vilken minut som helst, så jag skriver för glatta livet....


Idag blir det tomtetåget på stan vid kl 14, sen får vi nog vila lite i omgångar jag & Fidde. Själv var jag på Citygross vid kl 8 imorse - var helt pigg och klarvaken och eftersom jag inte hade fixat ljus till adventsljusstaken innan så passade jag på.


Ha en fin 1-a advent allesammans :)

Av Lind@ - 27 november 2008 19:30


Igår blev jag glatt överraskad av min kollega Kate som ställt en hel påse med superfina grejer till Olivia på mitt skrivbord :)


Påsen innehöll ett jättegulligt förkläde som hon sytt, urfina änglavingar som hon oxå gjort + kockmössa och ett par pepparkaksmått.


Tänk om jag hade 1% av den pyssligheten !! ...


Olivia ville såklart prova allt direkt så fort vi kom hem från dagis och jag visade henne.

Men änglavingarna var roligast upp&ner :)


Det är knappt att jag vill låta henne skita ner förklädet till helgen när vi ska baka pepparkakor, så fint är det..


Så ett STORT TACK TILL KATE för den fina presenten :)

Av Lind@ - 26 november 2008 19:23


Har jag drabbats av! bläää


Vad trött jag blir! Det känns som det inte var länge sen sist.


Har varit skithängig idag och skulle helst velat ligga nerbäddad.


Inte nog med det, vaknade kl 4 imorse oxå och var helt igentäppt och i den vevan vaknade huliganen i magen ... så då kunde jag inte somna för det & sen kommer Olivia in vid 5-tiden och har kissat ner sig ... Men det tog Fidde hand om så jag slapp gå upp iaf.


Nä den här dan kunde jag gärna dra ett streck över ...


Tidig i säng blir det - funderar nästan på att krypa ner under täcket redan nu, fast klockan bara är halv 8 ...



Av Lind@ - 23 november 2008 10:41


När vi drog igång vårt årliga julbak för sisådär 6-7 år sen så var det mest godis som tillverkades - i mängder !!! När kvällen kom var vi helt slut och inte ett dugg sugna efter allt slit ...


Vi har minskat ner antalet bakverk och ändrat konceptet från år till år.


Detta året gjorde vi:

Kardemummakringlor

Gafflade pepparkakor

Kolasnittar

& förstås polkaknäcken (det är det enda som är stående från år till år)


Hade god hjälp av Olivia som gärna vill vara med och greja i köket :)


Hon tröttnade efter ett tag och sen diskade hon i säkert 1 timma - tänk vad lite vatten, diskmedel och byttor kan sysselsätta :)


När vi var klara kunde vi ju konstatera att det tog ju sin lilla tid iallafall och trötta så in i norden var vi !!! Men nu är frysen påfylld - så har ni vägarna förbi så kom snart, innan fikat är slut :) !!

Av Lind@ - 18 november 2008 20:32


Fidde jobbar bra med allrummet ..


Idag har han slipat och nu grundmålar han.


I söndags var vi ju på IKEA och inhandlade bla en Expedit-hylla som skall stå i vardagsrummet.

Det där med montering av möbler är min avdelning, jag är mer systematisk och tar punkt för punkt (Fidde gör tvärtom - bruksanvisning - vad har man det till ???).


Nu är den iallafall klar och jag är nöjd. Nu ska det in glas mm där ...

Av Lind@ - 18 november 2008 20:24



Idag har jag och Fidde varit på utvecklingssamtal på dagis.


Alltid kul att höra dom berätta hur Olivia är där och hur dom tycker att hon utvecklas.


Att hon trivs märker vi ju, inga sura miner när vi ska iväg & aldrig några tårar längre när vi lämnar.


Dom liksom vi har noterat att hon går mycket på tårna och dom tycker det blivit mer på sistone. Får nog kolla upp det där ... annars kanske hälsenan blir för kort (har man ju hört att den kan bli).

Nån med tips kring detta får gärna lämna en kommentar ..


Hursomhelst - det var bara positivt så det var ju bra & sen att hennes fröken som har mer ansvar för henne när det gäller observation och dokumentation är supergullig gör ju mycket.


Måste ju bara berätta att Olivia och några andra barn hade lekt picknic. Då hade fröknarna frågat om dom dricker saft och då säger Olivia - Nä, vi dricker ÖL !!! och sen hade dom visst pratat om grogg oxå.... gud, vilket bra intryck vi verkar göra, hahahaha!

Det där med ölen får väl Fidde ta på sig, men groggen ...hmmm, det dricker han aldrig .. det är nog morfar!! :)

Av Lind@ - 16 november 2008 21:15


Hua vad denna helgen gått fort!


Lördagen bara försvann och kvällen spenderades hos mamma och pappa, firade att pappa fyllt år och en försenad fars dag.


Olivia sov över där så jag och Fidde har varit en halvdag på IKEA bla idag.


Har kollat in en bäddsoffa till tv-rummet och även en expedit-hylla där vi ska ha tv-n sen.


Blev shoppat ett sideboard till tv-rummet som var familypris på och en smal expedit-hylla till vardagsrummet, även den till familypris.


Förvaring kan man nog aldrig få för mycket av!


Lite smått och gott som doftljus, blockljus, julklappspapper mm blev det oxå såklart.


Nu snickrar Fidde för fullt och det är ett under att inte Olivia vaknar!


Vi ska ju ha liggande (vitmålad) träpanel på nya väggen i tv-rummet.

Hoppas det blir bra ...


Ser inte fram emot morrondagen, ska börja med medarbetarsamtal kl halv 9 :(

Av Lind@ - 13 november 2008 21:36


Har haft rätt ont i ryggen den sista tiden på kvällarna! blääää


Går an när Fidde jobbar morronskiftet och kan massera lite på kvällen, men denna veckan har varit hemsk! Försöker stretcha och sådär, men idag är jag nära Alvedonen känner jag!

Kvittar hur jag sitter/ligger/står ...


Och när jag hämtade Olivia på dagis idag så kom dom - huggen i ljumsken - neeeeeeeeeeeeeeeeej! inte redan ...

Hoppas verkligen det var en tillfällighet.


Hade väldigt ont av det sista månaden när jag väntade Olivia, så jag känner liksom igen det och det var inte kul :(


Har mer eller mindre legat och läst "Mama" hela kvällen, med kudde i svanken och bara försökt få till en ställning där det inte gör ont ....


Fick via tidningen tips om en ny bok av Katarina Wennstam som skrivit boken Smuts (om du inte läst den - gör det !!).

Var ju tvungen att reservera den på bibblan innan jag lägger mig ..

Den nya heter förresten Dödergök - får väl recensera när jag läst den!


Gött med fredag imorron :)


Ska på "Fraktar-träff" imorronkväll. Träff med mina gamla co-workers!

Alltid nice :)

Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Skapa flashcards