**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Alla inlägg under november 2010

Av Lind@ - 29 november 2010 20:13


Ja söndagen här hemma var en riktig bakdag. Var mest i köket hela dan tycker jag ....


Började på morronen med att sätta en lussebulledeg.


Vid kl halv 11 fick vi nämligen finbesök av Marie & Daniel som var hemma en snabbvisit i helgen. Kul att träffa dom och om ca 10 veckor får dom möta sin bebis. Marie hade en jättefin bebismage och strålade hela hon.

Jag min knäppis glömde att ta kort .. fy mig!


Iallafall. Jag testade två nya varianter på "lussebullar" i år.


Den ena halva av degen rullades till bullar som sen doppades i smält smör och strösocker - ett hett tips för det var supersmarrigt !!


  


Den andra halvan blev en längd som fylldes med hasselnötsmassa och smör. Denna hann vi tyvärr inte provsmaka medans dom var här men jag hade med en bit till jobbet idag och den fick MVG av mina manliga kollegor   

Resten ligger i frysen så har du tur blir kanske du bjuden nångång :)


  


Igår seneftermiddag så var det dax för pepparkaksbak.


Det är tur att det bara är 1 gång om året för Alice kastade det mesta på golvet och det var degklumpar och fettfläckar precis överallt på den svartgrå klinkern ...


Men degade gjorde hon och Olivia var jätteduktig i år. Det märktes att hon har blivit 1 år äldre. Sen att det är pepparkakor som är en halv centimeter tjocka, det spelar mindre roll   


  


  

Av Lind@ - 29 november 2010 19:34


I torsdags gick tjejfesten med temat "Sex and the city" av stapeln !!


Menyn såg ut såhär:


  • Fördrink med hallonsmak

  • Vårrullar med sojadipp

  • Lax med wasabisås, sushiristorn och gurksallad

  • Hemmagjord chokladpudding

Alltså, det bästa med våra träffar är ju att man testar nya grejer & här kan man säga att jag kastade mig rakt ut...


Vårrullarna var okey, huvudrätten knappt ätbar. Som tur var avslutade vi med en gudomligt god chokladpudding.


Det enda som jag orkar lägga ut recept på är chokladpuddingen :)

Det andra skulle jag definitivt inte bjuda nån mer på, haha !!


Till 10 port behövs:


100 gr mörk choklad

100 gr rumsvarmt smör

3 ½ dl socker

2 ½ dl vetemjöl

1 ½ tsk bakpulver

½ tsk salt

2 tsk vaniljsocker

1 dl mjölk

1 dl farinsocker

3 msk kakao

3 ½ dl vatten


Sätt ugnen på 175grader. Smörj en ugnsäker form (ej med löstagbara kanter), eller portionsformar.


Smält chokladen i en skål i micron.


Rör smör och hälften av sockret.

Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och hälften av vaniljsockret. Rör ihop med smörblandningen.

Häll i mjölken och chokladen. Rör ihop till en slät smet och bred ut den i formen.


Blanda resterande socker, vaniljsocker, farinsocker och kakao. Strö blandningen över kaksmeten. Koka upp vattnet och häll över smeten i formen. Gräddaa omedelbart i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter.


Låt puddingen svalna något innan den serveras. (Vi tog vispgrädde till).


                


  




Av Lind@ - 23 november 2010 21:00


I helgen var vi en sväng till Åhlens & där hittade jag tallrikar som föll även Fidde i smaken.

Det var runda  tallrikar med vit botten. Sen var det en lite bredare kant runton med gråa linjer och en svart längst ut. Får se om jag hinner få in en bild.

Var tillbaka på söndan med 3 stycken som hade lite skönhetsfel (som jag upptäckte när vi diskat dom) & expediten tyckte nog jag var gnällig - so what! ärligt talat, köper jag nya tallrikar så ska jag himla mig ha dom som är fina. Dom jag returnerade ställde hon garanterat ut i hyllan igen ...


  


Blev även att vi köpte "pasta"-tallrikar, nåt som vi velat ha länge. Basic-vita blev det.


  


Idag har jag varit och inhandlat lite inför torsdagens tjejkväll. Menyn är ännu så länge hemlig men det är ju "Sex and the city-tema" och jag har gjort en meny utifrån det ....

Fick kolla på filmen i helgen för jag har ju inte följt serien   


Olivia har varit på 5årskontroll idag. Hon klarade "testen" och fick även vaccinationsspruta (som vi missat att tala om för henne... jag hade inte läst lappen så noga & Fidde hade väl inte läst den alls ..!) Jaja, det gick bra iaf.


Sitter just nu och är uppriven på Fidde. Dom har en Danmarksresa inplanerad ons-tors och jag tycker det är så jävla korkat att ge sig ut när dom varnar för snökaos. Den danska säljaren har tom ringt och sagt - åk inte för det är kaos! Det är ju inte 10 mil dom ska köra, utan till Jylland + åka förja från Göteborg i storm .... Riktigt riktigt puckat!!


Nu ska jag krypa till kojs - natten till idag bjöd på minimalt med sömn för Alice hostade och grät och hade sig om vartannat hela natten ...

Av Lind@ - 16 november 2010 21:05


Jag är mäkta imponerad att typ 50pers om dagen kikar in här trots att bloggen i dessa dagar inte ligger på prio 1 precis.


Jobb hela dagarna & allt fix som följer när man äntligen kommer hem med matlagning, röjning, nattning mm mm ... gör att energin tar slut ..


Förresten - kom på en grej. Är det nån som har nåt tips på nåt fint vardagsporslin (läs mattallrikar & ev djupa lite mindre frukostskålar) som inte kostar skjortan?. Vi har gamla IKEA-tallrikar, såna där fyrkantiga & jag är så himla less på dom. Dessutom är några kantstötta oxå ...


Har du ett tips - dela gärna med dig   


Nä ärligt - jag fryser som tusan. Får nog bli ett snabb-bad innan jag kryper till kojs faktiskt. Fidde är ute på middag med kunder ikväll ...



Av Lind@ - 14 november 2010 19:07


I helgen har det varit mycket firande - av pappor :)


Igårkväll firade vi Fiddes pappa. Det bjöds på Oxrullader med massa goa tillbehör och det var en supertrevlig kväll med Fiddes pappa, Majsan & hans syskon med familjer.


Imorse firade vi Fidde - han fick ett par nya kallingar, som han invigde idag & dom var sköna får jag rapport om nu :)


I förmiddags var vi ute en sväng hos Anna, Andreas & Wille och kikade på deras nya hus. Det var SÅ FINT & det är verkligen bra planerat. Det är nog en fördel att ha haft hus innan. Man vet mer sina behov och har kanske gjort en del tabbar vad gäller materialval mm.


Efter husvisingen där så var det middag hos mina föräldrar. Det bjöds på planka som är lite av mammas & pappas specialité. Gratinerat potatismos, kycklingfilé, bea-sås, grönsaker mm.

Det var tvärt lögn att få Alice att somna där idag, så det var en kinkig och trött dam vi fick med oss hem ....


  


Nu värmer Fidde glögg !! Yammie.


Imorron ny arbetsvecka som jag hoppas bli lite lugnare än förra. Jag var ju med på underleverantörsmässan i torsdags och han som ska vara min sk back up hade inte på långa vägar gjort det han skulle så när jag kom i fredags morse och fick panikboka alla transporter var jag inte så himla glad kan jag intyga. Hela fredan var förstörd! Men som sagt, nu tar jag nya tag & försöker göra mitt bästa.


Hur har DIN helg varit?



Av Lind@ - 13 november 2010 15:48


Vi hade planerat för sovmorron, Fidde och jag ... fast det hade inte Alice :)


Klockan 6 vaknade hon & Olivia strax därefter, men dom fick gå upp själva och vi stängde till den "bakre" delen av huset så endast Tv-rummet och Alice rum + vårt sovrum var tillgängligt.

Detta gjorde att Fidde & jag kunde ligga och dra oss en stund. Härligt :)


Efter frukost begav jag och Olivia oss till CityGross för lite inköp & sen var jag på tippen med massa återvinningsgrejer. Fidde städade hemma medans jag var iväg med det.

Vid kl 12 lämnade Fidde av Olivia på McDon - hon var bjuden på kalas där idag. Alice fick stanna en sväng hos mormor och morfar.

Själv gav jag mig iväg på en löprunda i regnet och det var riktigt skönt att känna svetten rinna under kläderna!

Som vanligt går ju tvättmaskinen varm på helgerna oxå.

Fidde for ner till stan för att fixa fars-dagspresent.


En snabblunch med rester sen var det dax för Fidde att hämta upp Olivia igen & Alice oxå.


Nu har Alice sovit i två timmar och Fidde har halvsovit i soffan, jag har för en gångs skull läst Vmo Nyheter & kikat i min ToppHälsa. Olivia har varit inne hos en grannkompis.

Jag har hunnit med att nätshoppa en grej från en ny satj oxå -mer om det i ett senare inlägg!!


Nu ska vi strax iväg till farfar & Majsan för farsdagsfirande - god mat har jag hört vankas där   



Av Lind@ - 8 november 2010 21:04


En av min brors barndomskompisar har en liten flicka som är 2,5år.


För drygt 1 vecka sen upptäckte dom att hon har en cancertumör i huvudet & dom fick akutoperera henne i Linköping.


Nu inväntar dom svar om den är godartad eller inte.


Jag gråter floder för deras skull & känner mig så otroligt tacksam för varje dag mina barn är friska.



Av Lind@ - 7 november 2010 14:46



Nu var det rätt länge sen jag bakade bröd så i helgen var det dax.


  


Jag har dessutom köpt en ny bok som heter "Enklare bröd", skriven av Martin Johansson, killen som bloggar om surdegsbröd, honom känner ni väl till ??   


Mycket recept i denna boken som skall jäsa i rumstemperatur, antingen över natten eller under dagen.

Är imponerad av att man knappt ska använda nån jäst alls, bara typ 5gram till ett bröd.


I fredags kväll var jag på tjejmiddag hos en i mammagruppen så jag plockade fram ingredienser så Fidde kunde röra ihop degen på fredagkvällen.


Då blev det Solrosbullar - mycket goda kan jag meddela. Vi avnjöt dom till lördagsfrukosten   


  

Olivia hjälper till att baka ut dom !!


 

Några av dom färdiga bullarna. Ser lite bleka ut, skulle nog fotat utan blixt.



Igår under dagen testade jag ett brödrecept till.


   


Jag bakade  2 limpor och dom mumsade vi på till söndagsfrukosten.


Mycket nybakat i helgen alltså   

Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Skapa flashcards