**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Alla inlägg under augusti 2009

Av Lind@ - 31 augusti 2009 18:35



Vid gårdagens löparrunda så började jag få ont i högerfoten !!!


Jädrans!


Mamma hade lovat att komma hit och vara barnvakt ikväll så jag kunde gå på intensivgympan - MEN det var bara att ställa in det.


Nu kom hon en runda iallafall men nån träning blir det inte idag för foten ömmar rejält ...


Gårdagens pass var för övrigt skit. Hela dagen igår var jag ju helt superseg och jag kunde väl inte förvänta mig nåt superpass, men det brukar ändå gå bra när man väl är igång. Men inte igår, benen var som bly och jag fick kämpa hela rundan! Kanske sprang på nåt konstigt vis och så det är därför foten krånglar ??!


Jag la mig före Olivia igår. Vid 19:15 var jag i säng läsandes en blaska .... & vid halv 9 snåret kom Fidde .... snacka om att vara helt dödströtta ...


Vissa dagar känns det bokstavligen som om kidzen håller på att ta kål på oss !!!! ............

Av Lind@ - 31 augusti 2009 18:30


Lekplats är ett himla bra tidsfördriv !!


I em gick vi en sväng bort till Folkets Park och Olivia fick leka av sig lite.


Hon älskar ju att klättra & jag står nedanför asnervös för att hon ska ramla ner ... höjdrädd som jag är !!!


Alice har börjat få gunga litegranna. Idag var tredje gången hon fick sitta i bebisgungan och hon gillar det, särskilt när Olivia kommer och puttar på (alldeles för högt i mitt tycke, men Alice skrattar!!!).


Får nog inhandla en bebisgunga till baksidan så hon kan sitta där litegranna ...



Av Lind@ - 30 augusti 2009 15:00


Fredagkvällen inleddes med grillning (& 40 min löpning för mig).


Kikade sen på filmen "Män som hatar kvinnor" ... bra med samtidigt lite läskig.


I lördags var vi på Kolifejs i Apladalen. Det var tema magi & Olivia gjorde en trollstav och gick i en mörk gång med läskiga spöken, grillade "scoutbröd", kollade på en show med troll som sjöng mm ...


På seneftermiddagen blev jag, trots att jag var superseg, lite rastlös - så jag bakade grahamsfrallor. Blev inspirerad av senaste Matmagasinet så till kvällsmat gjorde jag en (lite modifierad) Pannkaksrulle med chaminjon- & räkfyllning, yammie !!


Idag har vi besökt metropolen Ohs !!!

Kikade runt lite bland loppisstånden & sen var vi på teater med Pettson & Findus - vilket Olivia gillade jättemycket !!! & det var faktiskt bra, det tyckte till och med jag :)


När det var slut så kom vi ut i ösregn och då köpte vi korv innan vi for hem..


Nu har vi precis käkat pastagratäng & jag har planerat veckans matsedel ....


Vi MÅSTE ta tag i det här med matsedel igen för det är ju såååå smidigt när det väl är gjort & man slipper stå där och oja sig & undra vad man ska äta idag ...


Kommande vecka jobbar ju Fidde kvällen och jag har därför även planerat snabba kvällsrätter som jag kan sno ihop även om det är två tjutande ungar som hänger i hasorna!


Pga Alice tänder så är sömnen rejält på minuskontot och det enda jag vill just nu är - SOVA!


Jag får försöka sno till mig en halvtimme i em tror jag .....


Av Lind@ - 28 augusti 2009 13:06

Hade tjejträff här igår och detta käkade vi:



Krämig potatis- & purjolökssoppa

4port


4 potatisar
2 purjolökar
smör
1 tsk rosmarin
1/2 tsk dragon
2 tsk körvel
2 grönsaksbuljongtärningar
5 dl vatten
5 dl mjölk
2 dl crème fraiche
1 dl finhackad persilja
salt och peppar

Gör så här Skala och skiva potatisen. Strimla purjolöken. Fräs purjolöken i smör i en kastrull. Tillsätt potatis, rosmarin, dragon, körvel, buljongtärningar och vatten. Låt soppan koka ca 15 min. Vispa eller mixa sönder grönsakerna. Häll i mjölken och hälften av crème fraichen. Låt soppan koka upp. Strö över persiljan och smaksätt med salt och peppar. Servera soppan med bröd, en klick crème fraiche och gärna färska örter. Variation: Byt ut hälften av potatisen mot 2 morötter.



 FYLLD KÖTTFÄRSGROTTA


Ingredienser
Portioner: 4

½ dl ströbröd
1½ dl vatten
1 tsk salt 
1 krm peppar 
400 g blandfärs 
1 ägg

FETAOSTFYLLNING MED OLIVER OCH TOMAT:
100 g fetaost
1 dl gröna oliver (hackade)
2 tomater  (tärnade)
2 tsk timjan 

PENSLING:
2 msk smör eller margarin

 

Gör så här
Blanda ströbröd, vatten, salt och peppar. Låt stå och svälla ca 10 min.

Blanda i färsen och äggen. Arbeta färsen till en smidig smet. Lägg den i en smord ugnssäker form.
Forma färsen till en längd och gör en fördjupning i mitten. Välj någon av fyllningarna och lägg i fördjupningen. För ihop färsen över fyllningen.
Smält matfettet och pensla över färsen.
Stek mitt i ugnen i 175°C, ca 50 min.


Vi serverade "köttfärslimpan" med enbart sallad, vilket kändes helt okey när det är både förrätt och dessert.


Till dessert blev det jordgubbspaj med vispad grädde :)


Efter detta var iallafall jag nöjd och belåten & somnade gott ...

Av Lind@ - 27 augusti 2009 10:11



Häromdagen vann jag min första budgivning på Tradera.


Ett par helt nya svarta jeans till Olivia för 65 spänn med frakt.


Nu hoppas jag bara det dyker upp i brevlådan oxå !!!


Lite skrämmande är det allt .... fast det är ju inga pengar att tala om ... men iallafall!

Av Lind@ - 27 augusti 2009 09:46



Våra vänner i Holland väntar ju sitt andra barn när som helst!


För ett tag sen upptäckte dom att det nån gång emellanåt faller bort hjärtslag på bebisen (typ samma som Olivia, fast på henne var det var 3-e slag, konstant). Detta i sig är inget farligt.


Men sen är det nåt med en ev förträngning av aortan, som KAN innebära att detta på nåt sätt måste vidgas om det är för tajt.

Grejen är den att dom kan inte veta det förräns barnet är fött .... & det skapar ju sån oro!


De skulle fått komma in till sjukhuset i Nijmegen i måndags, men när dom ringde in på morgonen så fanns det ingen plats på intensivvårdsavdelningen för bebisen ... så hon fick snällt ringa tillbaks i tisdags igen, med samma svar!


Helt sjukt! Igår hörde jag inget men hon skulle ringa in igår morse oxå ..


Jag undrar just hur dom gör om förlossningen startar av sig själv - då MÅSTE dom ju bereda plats !!!!


Åh, jag tänker på mina kära vänner HELA tiden nu ....



Av Lind@ - 27 augusti 2009 09:41



Min goa kompis Marie har nyss varit i NY  & jag fick göra en smink/parfymbeställning när dom ändå skulle dit.


Det är tack vare den låga dollarn typ halva priset mot här hemma.


Har länge varit sugen på att testa Id Bare Minerals produkter, men som sagt - dom är dyra!


Med posten igår kom, ett kit med Id Bare Minerals startkit med smink & den fullkomligt underbara parfymen Shower Fresh från CLEAN.


Tusen tusen tusen tack till Marie för att du fixade detta åt mig :)



Av Lind@ - 27 augusti 2009 09:31


Det här var vår kvällsmat igårkväll :)


Till 4 pers


400g kokt kall potatis

2 hårdkokta ägg

1 rödlök

½ dl dill (vi tog fryst)

2 msk smör

4 tunnbröd (vi använde fullkorn)

2 burkar makrill i tomatsås


Skala och skiva potatis, ägg och rödlök. Plocka och skär dillen.

Bred matfett på tunnbrödet och fördela potatis, ägg, lök & makrill på tunnbröden. Strö på dillen och rulla ihop till en klämma.


Detta var verkligen supergott & nyttigt dessutom.


Kanske man kan använda pitabröd oxå om man vill ?!


Gillar man makrill så var detta en "hit" !!


*receptet är från ICA*




Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Skapa flashcards