**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Alla inlägg under mars 2015

Av Lind@ - 29 mars 2015 15:31


Vilken fin dag jag fick igår!     


Barnen "väckte" mig strax efter klockan sex på morgonen.

Hörde Olivia tassa upp och över till Alice sida och väcka henne. Sen smög dom upp och grejade och donade ett tag.

Sen hörde jag "ja må hon leva-sången" och så kom dom med en bricka med ett tänt ljus och med paket på.


Så rörande! Började gråta där på morgonkvisten   


Mormor hade hjälpt dom med paket. Så jag fick en slags slickepottgrej och en degroller. Plus att dom hade gjort fin teckning och skrivit på. Sååååå gulligt   


 


Dagen till ära så var det ju strålande solsken !! Gjorde mig väldigt Happy   


 

Olivia köpte ett schackspel som hon försökte spela med lillasyrran ... gick sådär   


Kom ett bud under dagen med en fin "metallblomma" från Anneli och min gamla granne Jessica kom förbi med blommor. Sen fick jag fler blomsterbuketter under dagen, från släktingar i Nässjö och Mia med familj.


På seneftermiddagen kom resten av la familja och jag blev uppvaktad så det stod härliga till !!   


 


 

Mia och Håkan med barnen plingade plötsligt på dörren! Gjorde mig VÄLDIGT GLAD   

Mia har jag ju känt så länge så henne räknar jag som familj     


 


 


 


Mina finfina presenter   


 

 


BLEV EN FANTASTISK 40 ÅRSDAG !!    







Av Lind@ - 27 mars 2015 18:15


Sofia och barnen kom och grattade mig i em   


Så nu har jag tjuvstartat firandet av min 40 års-dag litegranna!


   


Alice och jag bakade kolasnittar på förmiddagen och dom mumsade vi på sen till em-fikat.   


Sofia och Elin hade köpt jättesöta muffinsformar och lite dekorationsmorötter i Leilas butik i Göteborg - TACK   


Sen har Sofia bjudit mig på en Tapasafton framöver - ser fram emot det allaredan   



Av Lind@ - 22 mars 2015 20:04

En ny omgång Granola / Lyxmysli har det blivit idag. Strykande åtgång på den ;)

Mats hade med dig älgstek, så idag har jag fått njuta av älgporterstek - hur gott på en skala? 10 lätt ;)

Hunnit med handling, lite städning, härlig långpromenad (som var skön i medvind) och ett avsnitt av braiga serien Downtown Abbey.

Käkat god söndagsmiddag och gjort falsk ostkaka med keso i, supersmarrigt!

Nu blir det ett bad innan det är dax att ladda för ny arbetsvecka och barnens ankomst.
Mitt hjärta håller på att spricka av längtan nu..
Men imorgon är dom här och då får dom så mycket pussar och kramar så dom blir tokiga på mig ;)

Av Lind@ - 21 mars 2015 08:05


Förra helgen var vi iväg på en liten tripp!


En i n t e n s i v helg med många aktiviteter. Fick bli min present till mig själv inför stundande födelsedagen   


   

Fredagens första stopp var på café i Borås. Alice åt en mumsig kladdkaka, Olivia tog hallonpaj med vaniljsås. Mats likaså. Jag drog till med en macka och nallade lite av dom andras fika   


             

 

Vi bodde på Scandic Mölndal. Helt okey hotell. Vi utnyttjade bubbelpoolen och bastun/relaxen på kvällen - sååå gött   

Barnens mat på Scandic var tyvärr ingen hit! Alice köttbullar smaklösa och tomatsåsen kändes som krossade tomater direkt ur burken. Olivias kyckling var kryddad med salvia, väldigt konstigt att välja den kryddan, särskilt till barn tycker jag. Har själv svårt för den och Olivia gillade den definitivt inte! Så tummen ner.

Mats och jag tog oxfilé som vi var väldigt nöjda med. Hade hellre sett att barnens mat varit godare än min, dom behövde få i sig riktig mat där på kvällskvisten.

Tidigare på dan var vi på ett stort lekland där vi lekte av oss    Ett trött gäng som stupade i säng på kvällen sen!


Lördagen började tidigt för vi hade en bit att köra till färjan som skulle ta oss till The Reef i Frederikshamn.


     

Fanns lite aktiviteter att göra på båten. Minigolf, lite olika spel, man kunde åka skidor i en typ simulatorgrej. Sen hade dom 4st pingisbord som vi utnyttjade rätt flitigt! Superskoj att spela det ju! Olivia var jätteduktig, hon har känsla för det mesta där kroppen är redskapet. Alice hade det lite tuffare, en boll över nätet och sen jaga den   


     

Några busiga tjejer tog chansen att hoppa järnet i sängarna! Sånt förekommer inte här hemma så dom passade på  


 

Dom fick tatueringar på hotellet! Dom skulle ju dit ögonaböj   

Mats satte dit en på bröstet som det stod "Super cool" på, hahahaha. Hoppas inte alltför många i badet la märke till den   


Tog inga bilder inifrån The Reef (Scandic). Var inte läge att släpa med varken mobil eller kamera in dit..


Väldigt mysigt ställe dock. Kan rekommernderas, särskilt om man har lite mindre barn.

Smidigt att kunna byta om inne på rummet och sen ta hissen ner till badet. Kunna duscha på rummet och inte behöva släpa med sig ombyte mm ner till omklädningsrummen.


Det var alltså bad i dagarna två, lördag em och söndag förmiddag. Det tog på krafterna. Mellofestivalen var det ingen av oss som såg, haha! Tror det var andra låten som Olivia sa till mig; Mamma - sover du?

Öh, njae, jag bara blundar lite ..   


   

På färjan kom Nicke på "besök". Poppis bland barnen och man fick ställa sig i kö för att få krama honom.


   

Det var två trötta tjejer som somnade i bilen på vägen hem!


Skönt att krypa ner i sin egen säng efter en helg på resande fot   





Av Lind@ - 21 mars 2015 00:08

Tillbaka till mina gamla hoods på Mosslelund ikväll när det var Fraktarträff hos Tintin.

Bjöds på god mat och många skratt.

F a n t a s t i s k a tjejer jag jobbat ihop med :)

Av Lind@ - 8 mars 2015 16:05


Svarta topar har ju en tendens att bli sjaskiga i färgen rätt kvickt.
Då kör jag dom i en sån här påse och dom blir som nya!
Idag har även en kjol och ett par svarta favvobrallor fått sig en omgång ;)

Av Lind@ - 8 mars 2015 11:15


Testade ett nytt fröknäcke idag- som blev väldigt gott!


Kommer från Åse56kilo´s blogg.

Så det tänkte jag dela med mig av   


0,75 dl solroskärnor
0,5 dl pumpafrön (tog inte det då jag inte tål pumpakärnor)
1 dl sesamfrön
½ dl hela linfrön
2 msk chiafrön (du kan dubbla mängden vallmo om du inte har chia)
2 msk vallmofrön (jag hoppade över det för dom var slut)
2 msk Pofiber
1 msk fiberhusk
1 msk deodoriserat kokosfett
2,5 dl kokande Vatten
1 tsk salt
1 tsk mortlad anis och fänkål (blanda 50/50) (jag hoppade över dessa kryddor helt)


Lägg bakpapper på en plåt.
Blanda alla torra ingredienserna i en bunke. Koka upp vatten och lägg i kokosfettet så det smälter.
Häll därefter vätskan över fröblandningen, rör om ordentligt.
Häll omedelbart upp på en plåt med bakplåtspapper. Lägg ett nytt bakplåtspapper ovanpå och smeta ut till en tunn kaka över hela plåten. 
Grädda på 150° i ca 45-60 minuter (inget bakplåtspapper ovanpå nu). Ta ut och skär ut skivor med tex en pizzaskärare eller bryt i bitar (det brukar jag göra).
Sänk temperauren till 80 grader och låt stå och torka i någon extra timme., gärna med en träsked i ugnsluckan. Knäcket ska vara hårt, inte segt.

Av Lind@ - 4 mars 2015 14:32


Brukar läsa Lofsans blogg - gillar henne jättemycket !!


För ett tag sen la hon ut ett recept på egengjord Granola. Bästa receptet jag testat - SÅ god så jag skulle kunna äta den frukost-lunch&middag !!   


Lyxmüsli

Ingredienser

  • 5 dl rågflingor
  • 5 dl dinkelflingor
  • 1 dl linfrö, krossade (jag tog hela)
  • 1 dl blandade frön, exempelvis sesamfrön, pumpafrön, solrosfrön (jag körde bara solrosfrön)
  • 2 dl blandade grovhackade nötter, exempelvis valnötter, hasselnötter och/eller mandlar (jag tog mandel+hasselnötter)
  • 1 tsk salt
  • 2 dl juice, förslagsvis ananas (jag tog apelsin/ananas)
  • 0,5 dl neutral olja, exempelvis raps eller kokos (tog rapsolja)
  • 3/4 dl flytande honung
  • ev. 1 tsk vaniljpulver eller kanel som smaksättning (tog 1tsk vaniljpulver)

Efter rostning

  • 1,5 dl torkade bär, exempelvis blåbär, gojibär eller tranbär (jag tog gojibär)
  • 1,5 dl russin (jag tog sultanrussin)
  • 1,5 dl torkade tärnade fikon och aprikoser (jag tog ekologiska mörka aprikoser)
  • 2 dl kokoschips

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda ihop de torra ingredienserna och tillsätt därefter ananasjuice, rapsolja och honung. Rör om ordentligt så att blandningen blir genomfuktad.

3. Bred ut på en långpanna och ugnsrosta i cirka 20-30 minuter. Rör om müslin då och då för att undvika att den bränns vid. Ta ut och låt svalna.

4. Tillsätt sedan torkad frukt och kokoschips.

5. Rör om och häll upp på burk med tättslutande lock


 

Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Skapa flashcards