**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Alla inlägg under april 2010

Av Lind@ - 30 april 2010 16:41


Usch idag är det för ledsamt väder ...


Skulle egentligen åkt till Anna & Wille idag på fm, men dom var lite dåliga i magen och Anna mådde lite illa så det blev ingen träff idag. Jag har vinterkräksjukan i alldeles för färskt minne .... (även om det nog inte var så illa, men iaf - magsjukan har jag respekt för..).


Var på CityGross i fm och handlade lite till helgen och kvällens grillning, annars har det tyvärr inte blivit mycket gjort idag ...


Sov dåligt inatt oxå & vaknade vid kl 4 :(


Har varit på biblioteket en sväng med lite böcker & lånade även lite nytt till barnen samt Damernas Detektivbyrå till mig (som Jessica A läst och rekommenderade).


Svängde ihop några chokladmuffins för en stund sen så vi hade nåt att fika på. Skulle köpt Philadelfiaost för lite god topping, men glömde det så vi fick käka dom "plain" ..


Nu ska jag skala lite potatis som ska ungsrostas & sen göra dressing och sallad ..

(Fidde fixade marinad till köttet innan..).


Får pollenprognos via mailen och såg att björkpollen nu finns i luften - dax att börja käka mina Aerius-tabletter !! & kanske irnga efter fler .. vet inte ens om jag har några kvar?!


Hade ju varit mysigt att åka och kolla på nån brasa ikväll, men vädret stoppar ju det! Iallafall är inte jag intresserad av att ge mig ut i ösregn ...


Vad ska DU hitta på i helgen ??

Av Lind@ - 29 april 2010 21:05


Inatt var det inte Alice som störde sömnen ... Bara jag själv som snurrade och INTE kunde sova :(


Fick ligga till 06:30 idag iallafall så det var betydligt bättre än igår - tänk att dom där minutrarna kan göra så mycket !!


For iväg till stan när dom öppnade kl 10. Var ju på jakt efter en långärmad svart bolero att ha till klänningen om det blir kallt. Första stoppet: B-young & där slutade shoppingturen för dom hade en där ! Kanske att den var i tunnaste laget, men va fasen! Orkade inte springa i varje affär för att leta efter nåt bättre ... Så detta får bli bra :)


Eftersom jag sov riktigt dåligt inatt så "kostade jag på mig" att lägga mig en halvtimme innan Fidde skulle åka och jobba - det var nog min räddning idag!


Hämtade Olivia på dagis och sen var hon, Alice och jag ute 1 timme innan det var dax för mellis. Sen förberedde jag pannkakor till kvällen ..


Blev en promenad till CityGross lite senare under em, var ju tvungen att använda upp våra rabattkuponger på Liberoblöjor som går ut den 30/4 ..

Olivia cyklade och Alice satt i vagnen. Funkade jättebra idag :)


På hemvägen stannade vi till vid lilla lekplatsen & jag hade glömt mobilen så jag hade ingen koll på tiden alls ...


Kom hem vid 18:30 (!!) .. Så det var tur att pannkakorna var klara! Vi mumsade alla 3 :)

Sen blev det bad för tjejerna som var riktigt lortiga efter lekplatsbesöket !!


Sen i säng med Alice - som somnade utan att skrika ikväll - hon var väl dödstrött den lilla damen..

Sen saga för Olivia och sen somnade hon utan att jag hörde ett ord ..


Efter det röjning av leksaker som verkligen var utspridda över precis hela köket och vardagsrummet. Olivia och Alice roade nämligen sig innan med att slänga ut allt, allt, allt !!


Såg att golvet var rätt grisigt så då fick det bli ett varv med dammsugaren efter det ..


Hade en tanke när vi var på Citygross att vinterskorna och andra skor skulle få sig en omgång med rengöring och inpregnering. Köpte nytt läderfett och fixade till alla läderskor. Sprayet däremot räckte bara till två par skor så det måste inhandlas lite nytt imorron så alla skor är fit for fight .. Ja sen måste jag ju förstås ta sommarskorna som är i lådan på vinden ..

Snygga & välvårdade skor gör mycket tycker jag!


Nu är det egentligen bara disken kvar att röja upp - men jag orkar fasen inte!


Har ett nytt nummer av ToppHälsa som ligger och ber om att få bli läst - valet är inte särskilt svårt ;)


Fredag imorron,  Fidde har tagit komp, sin sista dag vid maskinen ..! :)


Det blir grillning till kvällen - that´s for sure :)




Av Lind@ - 28 april 2010 19:19


Dagen började redan 05:45 idag - Alice den lilla rackarungen tyckte det var morron då ... INTE jag! Men upp klev jag iallafall ...


Sen på förmiddan så var jag och Alice på mammagruppsträff hemma hos Marie & Edith. Vi fick bla supersmarriga Cupcakes (Leilas recept), med vit choklad och hallon - yammie :)


Vi var väl hemma vid halv ett snåret och då hade Fidde maten klar. Idag testade vi en köttfärsröra som man skulle lägga i filodeg & sen ha sallad till. Det blev lite tunt med filodeg, men Fidde hade bara följt receptet. Nästa gång tar vi mera, för göra det igen kommer vi absolut - det var jättegott. Det var både fetaost, paprika, purjolök & olika bönor i.


Alice somnade på vägen hem när vi hade 50 meter kvar hem så hon sov sig igenom lunchen ..


Sen hade jag lovat Olivia att vi skulle till öppna förskolan i em, så vi fick väcka Alice lite innan halv två .. inte så bra men skulle vi hinna till kl 14 & Alice dessutom skulle hinna vakna till lite & äta och få ny blöja så fick det bli så ..


Iväg kom vi - stressade som vanligt tycker jag. Av nån konstig anledning kör det alltid ihop sig när vi ska just dit ... men det brukar vara att sovtiden alltid blir nåt vajsing med just dom dagarna ..


Vi hade mysigt när vi var där och Alice gungade och dansade under sången - lilla gobiten, jag önskar jag hade kunnat lägga upp ett klipp på henne här ..

Olivia gjorde en fin teckning med massa glitter på - den kommer "nog" försvinna utan att hon märker det för jag är inte så intresserad av att ha glitter i hela huset :)


Tiden från vi kom hem till jag la Alice vid 18:30 var inte så kul kan man säga - jisses vad trött hon var !!!! Hon lipade konstant i 2 timmar - jag skojar inte!

Olivia hade en grannkompis härinne & det var tur det för jag hade inte kunnat spendera tid med henne när Alice var helt ur gängorna.


Såna här seneftermiddagar/kvällar när man är själv med barnen och det är mycket lip och gnäll och skrik bara SUGER energi ... Det ska bli så gött att detta är sista kvällsveckan ... Även om Fidde kommer ha några övernattningar emellanåt, men inte veckovis i sträck ...


Ikväll blir det nog att jag fortsätter på min nya bok som jag fått låna av vår granne Jessica. Läste Snabba Cash för nån vecka sen, som jag för övrigt tyckte var helt supersupersuperbra! Nu läser jag hans andra bok - Aldrig fucka upp - den har börjat bra så jag hoppas det fortsätter så :)


Go onsdag kväll på Er !!



Av Lind@ - 27 april 2010 19:43


Idag har det shoppats - big time !!! Till Fidde :)


Han behövde verkligen uppdatera sin garderob lite inför jobbstarten på måndag ... Så idag kom snälla mormor vid lunch och vi gav oss iväg till A6 i Jönköping.


Främst var vi ute efter skjortor, jeans, ev skor & en skjorta som matchar min färgglada klänning som jag ska ha på bröllopet.


Det var tur att det kom in lite pengar på kontot i födelsedagspresent (från svärmor&svärfar) för kulorna rullade idag .......


Vi kom hem med:

  • 4 skjortor
  • 1 par jeans
  • 1 par typ chinosaktiga byxor
  • skitsnygga svarta skor (tack till Scorett som för 2:a gången hade strl 39!!)
  • skjorta till bröllopet
  • kalsonger

Ja det var nog Fiddes grejer ... jag köpte ett linne att ha under klänningen + ett armband från Pearls for girls.


SÅ kul att Fidde hittade lite grejer, det är inte alltid så smidigt när man är kille och kort ... Alla skjortinköp innebär nog att vi måste ta fram strykbrädan lite oftare än nu bara. Den är nog inte framme mer än max 5ggr om året tror jag :o)


Nu sover ungarna och Fidde är på jobbet!


Nu blir det lite the tror jag ..

Av Lind@ - 27 april 2010 10:25


Ja idag skickade vi iväg Olivia till dagis med oömma kläder & ryggsäck med fika i !


Dom skulle ut på "skräpplockardag" idag, hela förskolan.


Jag skulle tippa på att vår lilla höna mest ser fram emot FIKAT ! haha Är det nåt hon gillar så är det fika ... Fast fiskgratängen Fidde gjorde igår käkade hon som kvällsmat & hon åt en rejäl portion, så den gick hem. (Fast kommentaren när jag ställde fram tallriken var som vanligt: DET GILLAR INTE JAG)


Det är väl en period nu när hon är skeptisk till typ allt - hon som alltid varit lätt med maten ...


Idag testar vi Potatis-&löksoppan - ska börja göra den nu strax tänkte jag. Verkar smidig till tusen. Måste bara invänta Fidde som är och handlar, några ingredienser har han med sig hem.

Av Lind@ - 26 april 2010 15:12


Dagens för oss nya recept från Marcus Aujulay´s kokbok var en riktig HIT !!


Supergott !


Här kommer receptet:


4 port


400-600gram vit fiskfile´

25g smör

4msk vetemjöl

4dl mjölk

1dl grädde

1 fiskbuljongtärning

½-1tsk curry

½ citron, pressad saft

salt och svartpeppar

hackad dragon (vi tog torkad)

1 tomat, skivad


Smält smöret i en kastrull. Lägg i mjölet och fräs under omrörning. Häll i mjölken under vispning. Tillsätt grädde, buljongtärning, curry och sjud 5 minuter. Smaka av med citronsaft, salt och peppar & dragon.Lägg fisken i en ungsfast form.

Krydda med salt och peppar. Lägg på tomat och häll över såsen.

Gratinera i ugn på 200 grader ca 25 minuter tills fisken är klar och gratängen har fått fin färg.

Servera med potatis el ris och sallad.


Av Lind@ - 25 april 2010 21:01


Först: TACK ni som lämnat kommentar idag !! ;)


Förut var jag ju faktiskt riktigt duktig på det här med matsedel och gjorde för flera veckor i taget - nu har det varit katastrof ett bra tag !!!! Usch, jag gillar det inte, men emellanåt så finns bara ingen inspiration! Känner ni igen er??


Hur som helst. Lånade en kokbok på bibblan som kändiskocken Markus Aujalay har gett ut (Måndag-Torsdag)!

Fanns många smarriga grejer i den & där fanns mycket som jag vill testa!!


Så nu har vi en matsedel för kommande vecka !! Yohooo !! :)


  • Fiskgratäng med dragon, curry & tomat
  • Köttfärs i filodeg
  • Biffar i pitabröd med tzatziki
  • Potatis och löksoppa

Vi har dessutom en hel del i frysen så där måste vi tömma lite oxå, därför blir det bara 4 planerade rätter.


Fidde jobbar kvällen denna veckan så jag behöver egentligen middagsrätter oxå, för dom ovan är luncher. Fast det brukar ju bli lite över och då räcker det nog till kvällen eller så får jag plocka fram köttbullar, falukorv eller göra pannkakor  ...

Det ordnar sig alltid!




Av Lind@ - 25 april 2010 10:33


Ser ju på min statistik att det är rätt många som läser om oss - men VÄLDIGT FÅ  ger nån respons tillbaka ...


Jessica och Anna - ni är duktiga !! :)

Men ni är ju själva bloggerskor och vet att kommentarer är KUL att få !!


Behöver inte vara mycket - man jag vill ju veta vilka NI är oxå som tycker att just VI är intressanta att läsa om ;)



Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Skapa flashcards