**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Alla inlägg under juli 2009

Av Lind@ - 27 juli 2009 20:17



Tvättmaskinen har gått som aldrig förr och köksbordet har varit belamrat med kläder, handdukar och lakan!


Men nu är semesterns smutstvätt avklarad :)


Nu blir det lugnt här på bloggen igen för nu ska vi fortsätta semestra och vila från datorn .....

Av Lind@ - 26 juli 2009 21:02

Börjar med uppdatering och får nog fortsätta typ imorron eller nåt ... på en vecka händer mycket :)


I en veckas tid har vi bott i en stuga i Leksand, tillsammans med min gamla aupairkompis Stina, hennes sambo Daniel & deras barn Oskar och Maja + ett kompispar till dom som heter Maria, Kristofer & deras pojk Filip.


Det har varit helt fantastiskt på många sätt!


Många skulle nog storkna vid bara tanken på 6 vuxna och 5 barn i EN stuga i EN vecka ... Men det har gått superbra.

Klart att det är stökigt emellanåt, men har man bara det i beräkningen så tycker iallafall jag att det är lugnt.


Vi har väl inte haft vädergudarna med oss precis, men faktiskt så har det inte gjort så mycket. Barnen bryr sig ju inte ett dugg om ifall det regnar, bara dom är rätt klädda (&vi föräldrar oxå), så går det ju precis lika bra att va ute. Och vatten gillar ju alla ungar :)


Vi bodde granne med Leksands Sommarland så vi köpte veckokort där i början av veckan. Snittar vi priset med hur många ggr våra kids åkt karusell så blir det väl 2kr åket eller nåt !!! :)

Dom har åkt helt vansinnigt mycket karusell & det var typ bara tre för dom små, men det bekom dom inte för fem öre ... I och med det lite halvtaskiga vädret så var vi för det mesta nästan ensamma där, vilket innebar noll kö! Hur bra som helst !!


Vattenlandet kunde vi bara nyttja ordentligt 1 dag då det var sol, men å andra sidan var det 6000 besökare den dan!


Barnen har verkligen stormtrivts & det känner jag är huvudsaken när man åker på stugsemester.

Några av oss vuxna gjorde ett besök på Lager157 (som finns i Sågmyra) och handlade lite smågrejer, men annars har barnen styrt våra aktiviteter.


Nu bryter jag för att hänga tvätt - 3-e maskinen sen vi kom hem ...


Fortsättning:


En dag spelade vi på chokladhjulet och gissa vem som blev överlycklig när det blev stjärnvinst - OLIVIA !!! :)

En hel massa kexchoklad valde hon ... (fast han i chokladhjulet talade om att hon FÅR ta den stora nallen om hon vill ...!) Det ville INTE vi, hihihi !


I fredags kväll fick vi tjejer en kväll ute. Tomas Ledin spelade i Gropen och Caroline af Ugglas var "förband". Vi hade inte köpt biljetter innan och knallade dit på vinst och förlust. Gick där på cykelbanan som några fjortisar med varsin cider i handen, hehehe! När vi kom in till stan visade det sig att biljetterna kostade 400spänn styck och DÅ blev vi tveksamma ... tyckte det var mycket för att se honom.

Så vi traskade runt inhängnaden och det slutade med att vi satte oss på en kulle utanför (bland en massa andra folk).

Vi hörde rätt bra där även om dom varit väldigt noga med att täcka för överallt så INGEN utanför skulle se skymten av vad som försigick på scenen ... Vi kände oss nöjda ändå och var glada att vi inte betalade 400 kr ...


Vi har ju även fått stifta bekantskap med Maria, Kristofer och Filip. Kompisar till Stina och Daniel däruppe i Gävletrakten.

Goa människor & Kristofer var en hejare i köket.

Alice gillade verkligen Maria - hon flinade upp sig så fort hon visade sig och med 3 förskollärare (Stina,Maria&Kristofer) så blev barnen väl omhändertagna :)


Tja, vad har vi mer gjort ?! ... Jo, vi har ju spelat lite spel. Fick prova på BUZZ som så många pratar om och jag var så förbannat (ursäkta) dålig ... förlorade HELA tiden och fick spydiga kommentarer av den där hemska programledaren !! :)

Mycket film, skådespelar, musik och TV-frågor - typ mina sämsta kategorier. somnar ju till i princip varje film och nån skådespelartalang lär jag aldrig bli ... fast dom andra hade nog kul åt mig ..!

Ska ge det nån mer chans om tillfälle kommer !!


Att spela spel är faktiskt himla trevligt! VARFÖR gör vi inte det ihop med vänner oftare? Spel ska stå på min önskelista inför julen detta året minsann!


Har ju missat att skriva om RESAN dit och hem som jag verkligen fasade för ...

Men peppar peppar - på vägen dit ösregnade det precis HELA tiden så våra pauser fick vi spendera i bilen !! Men det gick låååångt över förväntan.

Fast på vägen upp frågade Olivia efter 40 minuter - NÄR är vi framme !! & då bara  ..hmmm, jahadu ... det är rätt länge kvar du ... inte poppis svar !

Men vi hade med skivor och böcker och cd-sagor så hon var rätt lugn ändå.

Alice höll sig oxå någorlunda lugn, det var bara på hemvägen som hon började skrika och vråla när vi hade typ 1,5 timme kvar ... Men efter lite välling så slocknade hon och sov sista biten hem.


Så med facit i hand hade jag inte behövt oroa mig så ...


Utan takbox hade vi aldrig kommit iväg, herregud vad grejer vi hade med oss & vilket sjå att reda upp allt när man är hemma ... men jag gör gärna om det typ nästa sommar eller nåt :)


Kan verkligen varmt rekommendera Leksandsstrand för andra - jag är helt säker på att vi kommer åka tillbaka dit nångång i framtiden!!


Just det en grej till - jag var ju på Leksands knäckebrödsfabrik oxå och fyndade 5kg !!! knäckebröd för 80kr. En hel låda, så den som är sugen på lite hårdbrömacka - välkommen till oss :)


fortsättning igen:


En kväll fick var jag och Stina ute och sprang en sväng. Glada i hågen så hittade vi en tavla där lite olika spår var utmarkerade. Vi bestämde oss för 2,5-an eftersom vi redan sprungit lite och jag har noll kondis efter min "skada" (som nu verkar va helt borta?!). Hur som helst, i början var spåret hur bra som helst - men sen!!! Det blev stenigt, fullt med rötter, superblött ... och mitt i detta säger Stina: Du vet att det finns mycket BJÖRN här i Dalarna ... ÖH, VA - säger jag ... hade aldrig slagit mig. Stina är verkligen superrädd och det smittar av sig på mig ... spåret blir sämre och sämre och i början åtminstone försöker vi hålla ut på kanterna och inte plumsa i den dyngsura terrängen ... vi springer på och jag med min superdåliga kondis har bra dåligt samvete för att jag sinkar Stina. Till slut har vi nästan fullkomlig panik och det är bara skog skog och skog överallt - hur fanken långt är 2,5km egentligen ???? Usch, vi var dyngsura när vi kom hem och mina nya löpardojor såg ut som f-n! Dom fick hänga med in i duschen ....

Ja vilken löprunda! I början av rundan, innan spåret från hell uppenbarade sig, så sa vi att den här rundan måste vi tala om för Fidde ... Efteråt var det verkligen inget vi rekommenderade!


Björnarna klarade vi oss som tur var ifrån - det var nog Stinas skrämselläten som räddade oss !!! hihihihi

Av Lind@ - 18 juli 2009 21:28



SEMESTER och jag ska försöka att vara inloggad så lite som möjligt ...

Av Lind@ - 17 juli 2009 20:15



Eftersom Olivia var helt j-a omöjlig härhemma idag och Fidde fick spel på henne redan på förmiddan så insåg vi att hemma kunde vi INTE va hela dan ...


Behövde lite småkrafs på IKEA, så vi for dit ... & nästan allt fanns som vi skulle ha.


Det var några plastkassar/bagar/strandväskor som jag sett ut som enligt nätet skulle funnits hemma, men just den varianten fanns inte när vi väl kom dit.


Olivia lämnade vi efter lite övertalning på "Småland" - leklandet.

Barnen får vara där max 1 timme & det kändes som en mycket bra lösning så vi kunde plocka ihop det viktigaste ;)

Alice satt för en gångs skull nöjd i vagnen !!


Träffade på min gamla kollega Catrine, vars livssituation är mycket jobbig. Hennes man gick bort i mars och hon är ensamstående med en liten 7månaders bebis ...Men, hon såg strålande ut och lillprinsen sov i vagnen så honom fick vi inte träffa in action.

Men det är smärtsamt att komma där hela familjen och veta hur hon har det .....


Det blev en fika på IKEA & sen besökte vi Biltema för inköp av nya vindrutetorkare & efter det MediaMarkt. Jag är ju väldigt inne på att köpa mig en systemkamera & ville kolla utbudet litegranna. Blev inget köp, bara "rekande". En trådlös liten mus fick dock följa med hem :)


Efter denna rundan var Olivia mer eller minre i upplösningstillstånd och bara gnällde och lipade hej vilt!

Fidde fick sitta bak med barnen & jag körde .... Lite öronproppar i bilen skadar nog inte, vi som snart ska på semester, hahaha !!!!


Väl hemma fanns ingen energi kvar till att laga fredagsmysmat - så det blev kebab från Akropolis. Den var faktiskt så god att jag ärligt har planer på att ringa dit och säga att den smakade superbt :)

Nu ska jag sippa på lite FM Riesling och sen sover jag nog gott inatt ...


 ZzZzZzZzZz

Av Lind@ - 16 juli 2009 14:44



Det känns alldeles fantastiskt att veta att jag i 5 veckor framöver kommer ha Fidde hemma dagarna i ända :)


Nu blir det bara uppstigning varannan natt för mig och det ska bli såååå skönt! Ska verkligen inte klaga för Alice sover för det mesta fram till iallafall klockan 3 på natten, innan det är dax för välling och hon får sova vidare i vår säng. Men bara vetskapen att jag inte kommer ha VARJE nattpass gör ju att det känns ännu mera fantastiskt :)


Nu har vi äntligen fått tummen ur och köpt en portabel hårddisk, så ikväll tänkte jag ge mig på att försöka få över alla de tusentals bilder som vi har. Några gånger under årens lopp har vi ju bränt ner på skiva, men det är på tok för sällan!

En laptop har oxå gjort entre hos oss så nu kan jag surfa långt in på småtimmarna !!! eller kolla SVTPlay kanske? Riktigt juste är det iallafall ;)


Nu piper tvättmaskinen !! dax att ta hand om det innan Alice vaknar & ska ha gröt :)

Av Lind@ - 16 juli 2009 11:40



Alice är nu 6,5 månad & följer "sin" kurva precis som hon ska.


Hon vägde idag 6970 gram och är 63 cm lång.


(Olivia var med och hon var 96 cm lång och vägde 13,7 kg ... vid snart 4 års ålder)

Av Lind@ - 15 juli 2009 21:07



Dessa testade jag att baka i tisdags morse & dom var riktigt super dom oxå!


Den där Bullmamman Beatrice Sjöberg vet vad hon pratar om !! :)


50 gram jäst

5 dl ljummet vatten

25 gram rumstemp smör

1 ½ tsk salt

1 msk sirap

200 gram turkisk yoghurt (alt matl-yoghurt)

1 rivet äpple

½ dl krossat linfrö

5 dl grahamsmjöl

1 liter vetemjöl


Smula jästen och tillsätt ljummet vatten. Rör tills jästen löst sig.

Klicka ner smöret.

Rör ner linfrö, sirap, yoghurt, äpple & salt.

Rör i grahamsmjöl och vetemjöl.

Låt jäsa 45 minuter under bakduk.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 20 delar.

Rulla till bollar och lägg på plåt. Låt jäsa 30 minuter.

Grädda i 10-12 minuter i 225 grader.


Av Lind@ - 15 juli 2009 20:57



Olivia följde ju med mamma och pappa ner i söndags kväll & Alice och jag kom efter igår tisdag.


Har haft det så gött och jag ville verkligen INTE åka hem idag!

Men Alice ska ju vägas och mätas imorron så det var inte mycket att välja på tyvärr ...


Olivia har haft sån tur så det har varit barn på "båda" sidor om vår stuga!

Hon och Svea har haft såååå roligt och idag har dom sprungit nakna typ hela dan och plaskat i poolen :)

Underbart att se ...


Det var inte särskilt lätt att få Olivia till att duscha och käka kvällsmat innan vi skulle åka hem ikväll & lilla Svea (4år) såg allt lite ledsen ut när kompisen försvann!


Mammas och pappas stuga är verkligen mitt lilla "resort". Det är så avkopplande att komma dit ... I år är det 20 år sen vi blev ägare till stugan. Då var jag 14 år & tyckte rucklet som det var då var alldeles fantastiskt fint! Till en början, innan renoveringen, hade vi inte dusch, utan det var duscha och tvätta håret i vattenslangen som gällde! Inte klokt, men det funkade! Nu är standarden en annan tack och lov :)


Som sagt - nu börjar snart Fiddes semester & Halmstad står såklart på listan över vad vi ska hitta på - iallafall delvis.


Nu ska jag packa upp nåra väskor & efter en halvtaskig natts sömn natten till idag - blir det sängen sen ...


Bilder från helgen kommer nog imorron ...

Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Skapa flashcards