**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2009

Tjejträff !

Av Lind@ - 28 augusti 2009 13:06

Hade tjejträff här igår och detta käkade vi:



Krämig potatis- & purjolökssoppa

4port


4 potatisar
2 purjolökar
smör
1 tsk rosmarin
1/2 tsk dragon
2 tsk körvel
2 grönsaksbuljongtärningar
5 dl vatten
5 dl mjölk
2 dl crème fraiche
1 dl finhackad persilja
salt och peppar

Gör så här Skala och skiva potatisen. Strimla purjolöken. Fräs purjolöken i smör i en kastrull. Tillsätt potatis, rosmarin, dragon, körvel, buljongtärningar och vatten. Låt soppan koka ca 15 min. Vispa eller mixa sönder grönsakerna. Häll i mjölken och hälften av crème fraichen. Låt soppan koka upp. Strö över persiljan och smaksätt med salt och peppar. Servera soppan med bröd, en klick crème fraiche och gärna färska örter. Variation: Byt ut hälften av potatisen mot 2 morötter.



 FYLLD KÖTTFÄRSGROTTA


Ingredienser
Portioner: 4

½ dl ströbröd
1½ dl vatten
1 tsk salt 
1 krm peppar 
400 g blandfärs 
1 ägg

FETAOSTFYLLNING MED OLIVER OCH TOMAT:
100 g fetaost
1 dl gröna oliver (hackade)
2 tomater  (tärnade)
2 tsk timjan 

PENSLING:
2 msk smör eller margarin

 

Gör så här
Blanda ströbröd, vatten, salt och peppar. Låt stå och svälla ca 10 min.

Blanda i färsen och äggen. Arbeta färsen till en smidig smet. Lägg den i en smord ugnssäker form.
Forma färsen till en längd och gör en fördjupning i mitten. Välj någon av fyllningarna och lägg i fördjupningen. För ihop färsen över fyllningen.
Smält matfettet och pensla över färsen.
Stek mitt i ugnen i 175°C, ca 50 min.


Vi serverade "köttfärslimpan" med enbart sallad, vilket kändes helt okey när det är både förrätt och dessert.


Till dessert blev det jordgubbspaj med vispad grädde :)


Efter detta var iallafall jag nöjd och belåten & somnade gott ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lind@ - 8 januari 2019 15:24

Hade barnen fram till Julaftons em då jag körde dom till Fiddes pappa. Mysig julafton som avslutades med att jag & Kees kollade på Tomten är far till alla barnen, hemma hos mamma och pappa. Sallies första jul & det var mest pappret som var intr...

Av Lind@ - 17 december 2018 19:47


Riktigt mysigt att åka på julbord med familjen. Sallie var på topphumör :) Äter ju alltid på tok för mycket! Meeen det är ju såååå gott ;) ...

Av Lind@ - 17 december 2018 19:43


Årets julabak var hos Sofia i år! Vi kör ju vartannat år. Blev 4 olika grejer - rätt lagom. Vi hade gärning från 11-17 :) Blev; Polkaknäck Pariservåfflor Biscotti med hasselnöt & choklad Chokladmaränger MUMS MUMS ...

Av Lind@ - 20 november 2018 19:05


  Imorse var det en lite halvkrasslig tjej som vaknade så det fick bli en hemmadag för Alice & mig.   På em ville hon baka... Men kände inte för att dra igång muffins osv så det blev chokladbollar med twist (kaffepulver & lite av min egengjord...

Av Lind@ - 12 november 2018 18:06

I lördags kväll firade vi pappa på Tre liljor! Det bjöds på; - Toast Skagen - Schnitzel med klassiska tillbehör - Tårta till dessert Proppmätt!! Blen en lugn & trevlig kväll med lite släkt & kompisar till pappa & mamma. Tjejerna hade...

Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Skapa flashcards