**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Alla inlägg under augusti 2010

Av Lind@ - 12 augusti 2010 20:50


I eftermiddags var jag och barnen nere hos Sofia & Emmy och fikade. Vi har inte setts på superlänge nu och Emmy stapplade fram den lilla sötnosen. Vilken go stil hon hade & det var inga försiktiga kliv hon tog - nä fort skulle det gå !! hihi ...


Vi mammor hann ju inte med så mycket vuxenprat för ungarna (läs MINA) levde ju rövare och gapar och skriker & stimmar !!!!

Det ska bli skönt när våra matlagningskvällar drar igång, då är det BARA vuxna och man får äta och tjöta i lugn och ro :)


Alice är väl bättre idag men det är fortfarande orolig sömn, svårt att få i henne mat & mycket gnäll ...

Ännu en dag med tårar för min del - det känns som hela jag är en tickande bomb som kan brista ut i både skrik och tårar närsom ...


Just nu hoppas jag bara att det nya jobbet ska bli min räddning och få mig på kurs igen, annars vet jag inte vad jag ska göra?


Förresten, måste ju berätta en lite rolig grej oxå, mitt i allt elände. Sökte ett jobb tidigt i våras och där fick jag inte ens komma på intervju. Gissa vem som har ringt - jo det företaget. Då skulle dom tydligen anställa fler & då ville dom träffa mig .... Så det var med blandade känslor jag sa att jag redan fått nytt för det hade varit superintressant & på cykelavstånd dessutom.

Men visst är det typiskt på nåt sätt. Så himla svårt som det är med jobb och så ringer dom upp & vill träffa en. Men det var säkert många som var kvalificerade så jag hade nog inte fått det ändå ;)


Nu ska jag ta hand om disken (ännu en maskin) & sen blir det ToppHälsa i sängen :)

Av Lind@ - 11 augusti 2010 20:00


Alltså - just nu längtar jag mer än nånsin efter att börja jobba !!!


Alice har (ursäkta ..) varit helt för jävlig i eftermiddag ....


Vägrar äta, sov typ en kvart, omöjligt att få henne att somna om .., vägrar dricka välling - gnäller, lipar och tjuter oavbrutet !!!! Ja, jag vet att det beror på den f-bannade öroninflammationen, men jag pallar inte mer!


Så ska jag kunna ta hand om Olivia i detta kaos ... Nä ärligt, hade jag haft nånstans att flytta till så hade jag nog fasen stuckit nu!


Det är med glädje jag räknar ner dagarna som är kvar av den sk mammaledigheten. Med facit i hand har jag varit hemma alldeles för länge. Fidde skulle fått ta hälften av detta! Men det är lätt att vara efterklok ...

Så jobbigt psykiskt som detta har varit, det är helt sjukt egentligen. Men så har jag aldrig mått sämre och gråtit så mycket, eller varit så upp&nervänd hela jag!

Undar om jag nånsin blir den gamla vanliga Linda igen ??? Tveksamt ...


Antagligen blir kommande natt lika bedrövlig som natten till idag ... :(


Nu ska jag ta in Olivia - dax att få henne i säng och sen ska jag i säng tidigt själv oxå. Kanske hinner slumra lite innan Fidde kommer hem. Igår när han kom hem vid midnatt så hade jag inte "kunnat" somna för Alice grät typ var 5:e minut ...


Hoppas nån annan kan bjuda på lite mer positivitet en dag som denna...



Av Lind@ - 10 augusti 2010 12:19


Idag på förmiddan hade vi tid på öron-näsa-hals för Alice.


Alice vaknade med feber imorse och enligt BVC-sköterskan som vaccinerade henne igår skulle inte det vaccinet ge feber förräns tidigast 7 dar efter sprutan. Vi anade ju såklart ugglor i mossen direkt när hon var brännhet imorse den lilla stumpan.


Fick träffa en "riktig" öronläkare och hon tog en ordentlig titt i öron, näsan och ner i halsen. Alice vrålskrek !! Det brukar annars gå bra men idag var det besvärligt.


Det var inget positivt besked vi fick när hon tittade på henne .... Öronen var återigen jätteröda och trumhinnan buktade och det låg var bakom.... Näsan var slemmig och halsen var inte bra den heller ...


Det blir ny penicillinkur, Ery-Max, Mollipect för slemmet i halsen och sen skulle vi köra Renässans i näsan....


Det positiva i allt detta är att vi nu har fått tid för operation. Hon ska få rör insatta i slutet av september. Så sen hoppas vi det går lite längre mellan infektionerna, iallafall kommer hon inte ha ont för ev var och vätska kan rinna ut.


På måndag börjar inskolning på förskolan och då borde penicillinet hunnit verka.


Fortsättning följer ...





Av Lind@ - 9 augusti 2010 21:36


På kalaset igår bjöds släkten på nybakta susannabullar och

rice-crisptårta.

 

Här kommer receptet för den som är fikasugen   

 

 

Susannabullar

(32 bullar, använd folieformar)

 

50 gram jäst

2 dl mjölk

4 dl (240gram) vetemjöl

200 gram rumsvarmt smör

1 dl strösocker

3 ägg

6 dl (360gram) vetemjöl

 

 

Fyllning:

150 gram smör

1 ½ dl socker

2 tsk vaniljsocker

 

 

Garnering:

Uppvispat ägg och pärlsocker

 

  1. Fyllning: Rör ihop ingredienserna och forma två längder. Dela dessa så det blir totalt 32 kulor. Lägg dem på bakplåtspapper på ett fat i frysen och täck med folie. Kan förberedas långt i förväg.
  2. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt. Häll den över jästen och rör om. Tillsätt 4 dl mjöl och arbeta ihop till en deg. Låt jäsa 30 min.
  3. Arbeta sedan in smör, socker, ägg samt sist mjöl.
  4. Ta upp degen och dela den på hälften. Rulla ut och dela varje rulle i 16 delar. Forma till bollar och lägg i formarna.
  5. Jäs bullarna väl, ca 50min-1h. Ta fram smörkulorna och tryck ner en i varje bulle. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 225 grader 8-10 minuter.

 

RiceCrispTårta

Marängbottnar

4 stäggvitor
2 dlsocker
4 dropparättika
3 dlricecrispies (frukostflingor)

Smörkräm

4 stäggulor
1 dlsocker
1 mskmjöl
1 dlvispgrädde
100 grammargarin
2 tskvaniljsocker

Gör så här

  1. Tårtan blir stor som en plåt, jag gjorde dubbla bottnar och dubbel sats smörkräm. 
  2. Dela på äggulor och vitor. Vispa äggvitor och socker c:a 10 min. Tillsätt ättikan och vispa ett par minuter till. Rör sen ner Rice Crispies. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.
  3. Grädda i 125 grader längst ned i ugnen, c:a 1,5 tim. (Jag körde båda samtidigt i varmluftsugn).
  4. Blanda allt utom margarinet och vaniljsockret i en kastrull. Koka till en jämn o tjock smet (tar bara ett par minuter).
  5. Rör hela tiden. Tag av kastrullen från spisen och rör ner vaniljsockret och margarinet klickvis.
  6. Dela marängbottnen i två halvor (om du gör enkel sats). Bred ut ett lager smörkräm och ett litet lager grädde på den undre bottnen. (Jag tog bara smörkräm emellan).
  7. Lägg den andra halvan ovanpå och bre på vispad grädde och garnera med frukt, choklad, daim eller strössel eller vad du gillar bäst.

 

 

Av Lind@ - 9 augusti 2010 20:44


Igår var det kalas för släkten och Olivia fick MASSOR med fina presenter .. Dom öppnades i ett rasande tempo   


Tänk vilken lycka att få så många paketer när man är i den åldern !!


  


  


  


   


   


Imorse fortsatte firande vid strax innan klockan slog sju ... Det var sång och ett tänt ljus som väckte vår lilla sötnos.

Det var knappt hon kunde somna igår för hon ville veta HUR länge det skulle dröja innan vi kom in till henne ...

Yrvaken kastade hon av sig täcket och siktade in sig på paketen ...

Denna dag fick hon nya crocs, en ny höstjacka, ett Råttfällanspel & en sån där stod studsboll med handtag. Hon var så nöjd så.


  


  


Hon valde scones till frukost och pannkakor till lunch. Sen var det meningen att vi skulle tagit en tårtbit efter maten men hon "orkade" inte ... Hon ville hellre ut och leka.


Dagen fick ett väldigt bra avslut för granntjejen Alma bjöd med Olivia på Circus nu ikväll. Jag var tveksam till om hon skulle våga hänga med Alma, hennes mormor & Håkan, men det gick superbra och hon var såååå glad när hon kom hem. Dom hade fått cola, sockervadd och tablettask :)

Hon ville åka med Almas mormor fler gånger sa hon - det måste vara ett bra betyg    








Av Lind@ - 7 augusti 2010 14:20


Idag har Olivia haft sitt första barnkalas för sina kompisar.


Hon har själv fått välja vilka hon ville bjuda och det blev 8 barn, både från dagis och som bor här på gatan (Alex, Tilda, David, Alma, Anton, Felicia, Ella, Stina).

Alla kom utom Alex, som tjurade ihop precis innan. Men det löste sig för han skickade lillasyrran Nova istället, hahahaha!


Vi bjöd på grillad korv med bröd och sen blev det glasstrut efter maten. Det var Olivia som hade valt vad vi skulle ha och det funkade. Alla åt iallafall 1 korv med bröd & glass :)

Sen hade vi fiskedamm innan dom gick hem, så alla fick lite lördagsgodis och ballong med sig hem. Två timmar var helt lagom tycker jag. Det gick i ett kör men ingen hann lessna & inget bråk :)


Hon fick så mycket fina presenter så hon är ju helt överlycklig.


Olivia själv lipade och hade sig säkert en halvtimme - det blir väl helt enkelt för mycket när det väl är kalasdax ..... Men gästerna brydde sig inte, dom är väl vana ;)


  

Av Lind@ - 7 augusti 2010 14:12


Eftersom Fidde jobbar så passade jag och barnen på att ta en trip till stugan i Halmstad. Får ju passa på nu innan dagis och jobb drar igång ;)


Åkte i tisdags kväll efter vi varit och hälsat på Hannu & Denisa och deras söta lilla Leah som  har hunnit bli 3 månader.


Ungarna och jag hade några härliga dagar i Halmstad och det utlovade regnet såg vi inget av för det var supervarmt och shortsväder varje dag.


Ett besök på busfabriken blev det. Dit hängde både mormor, morfar & morbror Daniel med. Vi fick till och med upp "gamlingarna" i rutschkanan och mormor Brith fick upp sån fart att hon flög rätt ut. Jag skrattade så jag nästan pinkade på mig !!!! :)


Jag, Olivia & familjen Bergenholtz/Råberg från Lagan tog en golfrunda en kväll oxå. Gissa vem som kammade hem segern !!! JAG såklart, hahaha! 43 slag, Mia på 46 & Håkan på 47 ... Ungarna låg på det dubbla & lite till i slag men Olivia hade faktiskt både några 2-or och 3-or. Det var första gången hon spelade minigolf så hon var så nöjd så :)


  


  


  

Av Lind@ - 3 augusti 2010 13:18

Har ju haft sk Vårdnadsbidrag hela våren och från den 1 juli så ska jag ta föräldrapenning igen.


Inväntade pengarna den 27 juli - men ni ska väl inte tro att det kom några då inte ...


Idag ringde en "dam" och givetvis så var det ju vårdnadsbidraget som ställt till det ... Hon kunde ju inte se vad jag hade haft för mig mellan feb-juni ...


Men det löste vi ju kvickt via telefon så nu verkar det som om jag kommer få lite pengar i slutet av veckan.


Är ju tacksam att hon ringde iallafall och inte skickade ut ett brev som dom brukar vara duktiga på annars ..!


Snart blir det ju riktig LÖN och det ska bli alldeles underbart ;)

Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards