**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Alla inlägg under oktober 2012

Av Lind@ - 20 oktober 2012 14:32



I torsdags kväll var det tjejmiddag igen!!


Denna gången hos Sofia - som hade temat orange och körsbär !!


Som vanligt massa tjöt och flams och jättetrevligt (bara jag som hade sjuuuukt ont i magen från typ huvudrätten och fram till 1 på natten... dom där kramperna som jag har haft ett par gånger nu och som jag inte vet vad det beror på).


Det var iallafall god mat (även om rosmarinen i huvudrätten var sådär, men det är ju alltid kul att testa nya smakkombinationer).


Här kommer lite bilder:


 

Strax börjar vi med att stöka i köket - alla på en gång    


 

Morotssoppa med ingefära och apelsin - toppat med rostade pumpakärnor


 

Lax med apelsin och rosmarin, serverat med ris och en god sallad


 

Chokladfondant med grädde och en kula glass



Sen var det min tur att dra ny lott inför nästa gång - på mina lappar stod det:


 

Finland och rosa blir alltså temat om 4 veckor !!

Av Lind@ - 17 oktober 2012 21:08



Jag lovade i Olivia i somras, när hon fyllde år, att hon skulle få ta hål i öronen & idag efter skola & jobb var det dax !!


Hon var väldigt tapper där hon satt på höga stolen inne på Håkanssons !!


Hon fick välja öronhänge från en karta med massa olika varianter, men tog en liten vit pärla - jättefina !!


 


 


Hon sa efteråt att: Mamma, jag började nästan gråta..

Men det gjorde hon inte och hon har inte haft nåt ont alls efteråt - hade nästan räknat med att få ge henne Ipren ikväll.


Imorron kommer Fidde hem från sen semester, så imorron blir det bara lämning på morronen - kommer kännas sååååå tomt !! Tur att det är tjejmiddag imorron så tankarna får vara lite på annat håll.


Sen en bild från när brorsan var här i helgen:


 



Av Lind@ - 15 oktober 2012 20:49


Det lilla trollet Alice vaknade första gången vid 1-tiden inatt, så upp och hämta in henne till mig ..


Sen har hon stökat halvt om halvt hela natten och bestämde sig för att det var morron sådär vid 5-snåret ..


Jag hade ställt klockan på 05,15 idag för vi skulle ta nya kort till hemsidan på jobbet och ville duscha och hinna fixa mig lite extra idag ...

Alice var ju som sagt vaken, så min plan att hinna duscha och få lite extra egentid i badrummet där på morronkvisten rök ju direkt ..

Hon skötte sig ganska bra där hon satt på golvet (lite halvgnällandes..men det är ju hennes personlighet..).


Rätt lugn morron och vi kom iväg i skaplig tid, kanske 06,35, så jag var nöjd.


Bara vädret som jag var väldigt onöjd med !! Rent pissväder rent ut sagt !! I hate !!


Snälla mamma ställde upp och kom hit idag efter jobbet så jag äntligen kunde få till ett träningspass efter 2 veckors uppehåll !! Katastrof och jag lider nåt så fruktansvärt mentalt av att inte kunna träna, så ni kan nog inte fatta det ..

Jag kan liksom inte för mitt liv förstå som inte VILL träna.. att röra på sig är ju den bästa ego-boosten ever !!


Har barnen lite extra denna veckan, tom torsdag, då Fidde är på semester.


Har bokat in mig på ett pass till i veckan. På onsdag är det fantastiska Step-passet !! :)

Åh, vad jag lääääängtar! Jag ska kämpa som en galning och försöka ta igen så mycket jag kan av 2 veckors vila.


Det blir inte mycket Mats&Linda-tid denna veckan. Kanske kommer han till oss imon kväll, sen ska han resa till Finland till fredag och sen har Gustav fyllt år så han ska ha kalas på fredag kväll ..

Vi får se hur vi kan pussla ihop helgen, Mats ska jaga, jag MÅSTE träna och hinna städa .. Men vi gör det bästa av det :)


Av Lind@ - 14 oktober 2012 13:59



Har varit en riktig bakmorgon/förmiddag här idag.


Olivia fick syn på ett recept med kolasnittar igår som hon ville göra. Hade egentligen lovat henne redan igår, men det blev för sent och det var allmänt grinigt och kvällsmat behövde prioriteras.


Men imorse efter frukost drog vi igång:


 


 


 


Efter kolasnittarna satte vi bulldegen:


 


Färdiga bullar som är fyllda med smör,råsocker & kanel samt halva satsen med polkagris & vit choklad och den andra halvan med krossad daim och vit choklad.


 



Barnen har lekt rätt mycket ihop idag och tacka tusan för det - det här var innan dom spred ut ALLT i hela vardagsrummet...

Vågar inte ens nämna städning   


 


På väg till Legoland:

 

Av Lind@ - 14 oktober 2012 13:52


Äntligen fick vi till en träft med tjejerna Fransson !!

Andreas var upptagen hela dagen lång och vad passade då bättre än att dom kom till oss en sväng.


Jättekul att ses och barnen skötte sig riktigt bra.


Jag och mina tjejer svängde ihop en Sockerkaka smaksatt med citron lagom tills dom anlände. Den fikade vi på sen.


Här kommer ett kort där Alice är fotograf:


 


Ett där tjejerna nog är lite osams om nåt   


 


Här fick självutlösaren göra jobbet:

(Jag och Sofia har blivit friserade, därav alla hårspännen och snyggheter   )


 


Lite dans hanns oxå med:


 


 


Sofia och Lilly:


 

Av Lind@ - 12 oktober 2012 16:40


Ja ni läste helt rätt !!!


Nu när vinterskor är inhandlade så tänkte jag vara duktig och spraya dom med impregnering.


Det luktar ju rätt starkt så jag liksom stängde till balkongdörren när jag sprejade för fullt på både nya och gamla skor som behövde sig en omgång   


SEN skulle jag öppna balkongdörren och gå in !!


Tar tag i handtaget och eftersom det sitter fast så rycker jag till ... för att upptäcka att det GÅR INTE ÖPPNA !!!


Innanför står Alice med min mobil i handen ...


Jag säger till henne att NU PUTTAR DU UPP HANDTAGET SÅ JAG KOMMER IN! och hon bara står som ett fån innanför och säger - DET GÅR INTE MAMMA ..

Inser då att hon tryckt ner hela handtaget och den där lilla "pluppen" som sitter ovanför handtaget, den kommer hon ju aldrig kunna trycka uppåt samtidigt som hon drar i handtaget. Även jag har lite problem med att låsa upp, det kärvar lite.

Jag svär rätt ordentligt nu .... och funderar som bäst på hur fasen jag ska komma in igen ...


Men sen ser jag att bostadsbolagets bilar står tvärsöver gården och att dom antagligen är och renoverar i en lägenhet.


Så jag får helt enkelt svinga mig över balkongräcket (är ju inte helt i markplan heller) och landa i häcken nedanför ..

Sen ta en språngmarsch bort till andra huslängan och in och ringa på... som tur var hade dom huvudnyckel !!


Alice var inte ens ledsen när jag kom in igen.... tur var väl det :)


Herregud vilken pärs !!!

Av Lind@ - 12 oktober 2012 09:34



Jag har nog universums kallaste fötter !!


När Stadium hade 25% på ett helt köp för ett par veckor sen så slog jag till och köpte dessa stövlar (som enligt personalen på Stadium är det varmaste dom har..)


 

Sorel Carnival


Får se om dom håller måttet när det blir kallt ??

Lite konstiga storlekar var det, så jag fick byta till en storlek mindre. Enligt strl-guiden på hemsidan skulle strl 8 motsvara strl 39, så jag tog det. Så jag skulle kunna ha en tjock strumpa i.

När dom kom var det strl 40 i stöveln men ändå strl 8 på kartongen ..

Bytte till strl 7 i affären och då är det strl 38 2/3 i stöveln..

Ja personalen tyckte oxå att storlekarna var lite lustiga ...



Sen skulle jag behöva några lite mer "till-jobbet-stövlar & vardagsstövlar" och har kikat på dessa på Brandos -- får se om jag vågar skicka efter några där.. men det är ju både gratis frakt och returfrakt ..


     

Vilka tycker du är snyggast ??? Väster, mitten eller dom till höger ??

Jag måste ha såna utan klack, dom ska vara bekväma att gå höstpromenad i   

Av Lind@ - 12 oktober 2012 09:15



Igår var det inte mycket med Alice - SÅÅÅÅ febrig och sov i flera omgångar och ville bara sitta i knät när hon var vaken ...


Hade tvättid igår em/kväll oxå & vad jag SLET ! att både bära barn och tvätt X antal gånger fram och tillbaka till tvättstugan var ingen höjdare ... baksidan med att vara själv..

Just den biten är faktiskt ganska tung just nu ..


Som tur är så är hon piggare idag och leker för fullt nu.. Nu blir jag serverad mat och chokladmjölk.


Vi har lite bakprojekt oxå.. Grahamsfrallor med äpple står på jäsning (mina absoluta favoritfrallor !!)


 


 

Perfekt att fota receptet med mobilen och sen ladda upp till bloggen :)

Jag la till solroskärnor och pumpakärnor idag, ½dl av varje.

Använder alltid turkisk yoghurt (gillar inte matlagningsyoghurt).


 

Bild från receptboken : Bullmammans favoriter





Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards