**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Alla inlägg under januari 2012

Av Lind@ - 24 januari 2012 21:11



Idag hade Olivia med sig en skolkompis hem !! Alice trodde nog att det var "hennes" kompis för hon sa direkt att Felicia skulle leka med henne på hennes rum !! Gissa om det blev nästan slagsmål då !! Olivia tål ju inte minsta kommentar och blev tvärt galen!


Dom fick på sig "danskläder" nästan så fort vi kom hem och ett tag var dom riktigt söta och hade jättekul !!


 


 


Jag gjorde Djungelkyckling (från Arla - supersmarrigt och jätteenkelt !!) till kvällsmat och alla 3 tjejerna, ja okey då, jag oxå, åt en rejäl omgång med ris och kycklinggryta   



Av Lind@ - 24 januari 2012 21:07


Blev en 50 minuters promenad ikväll - gött  men lite kallt om skinkorna !! :)


Och inte kunde dom låta bli att spela mitt avskyobjekt V Maggio !!    hahaha


Ser fram emot imorron då jag ska testa mage-rumpa-lår pass på "nya" gymmet !!!  Yihaa vilken träningsvärk jag kommer ha sen    


Nu ska jag käka en gooo apelsin och sen lite Cashews ..

Av Lind@ - 23 januari 2012 20:07


Igår blev jag (som vanligt) sugen på att baka nånting.


Kikade på dessa redan när Decembernumret av Matmagasinet damp ner i brevlådan, men har inte blivit av att jag bakat dom - men igår var det dax !!

Som sagt, det skulle bli kringlor, men dom jäste liiiite väl mycket (kanske beror det på att jag använde hälften Manitoba mjöl ???)


 


Recept på 12 kringlor


3 ½ dl mjölk

2 ½ dl vispgrädde

25 g jäst

1/4 dl socker

1 tsk salt

650 g mjöl + lite till utbakning

1 ägg vispat med 1 msk vatten

grovsalt


Ljumma mjölk och grädde, lös upp jästen. Rör ner socker och salt. Arbeta ihop till en smidig deg (här är det lyx att sätta Assistenten på 10 minuter och gå och göra annat!!   )

Låt jäsa i 1 timme.

Ta upp och dela i 12 bitar (eller fler om du inte vill ha gigantiska som jag fick  )

Rulla ut och forma till kringlor. Låt jäsa 30 min till.

Pensla med uppvispat ägg (blandat med vattnet) och strö över salt.

Grädda i 190 grader ca 15-20 minuter.


Good Luck    



Av Lind@ - 22 januari 2012 09:43



Två barn som var uppe läääääänge här igår gjorde att det faktiskt blev sovmorron till kl 8 imorse  


Jag och Alice var först upp då och jag fick ett infall att baka Stekpannebröd (som är mumsfillibabba !!)

Olivia kom upp strax efter och hon ville hjälpa till med smoothien..


   


Recept på Stekpannebrödet kommer här:


8 tunna bröd


1 ½ dl vatten

1 tsk olivolja

3 ½ dl rågsikt

½ tsk salt

½ tsk bakpulver


Blanda ihop allt och låt jäsa i 30 minuter. Kavla ut dom till tunna bröd. Ta rätt mycket mjöl på båda sidor så det inte kladdar. Sen är det bara att steka dom i stekpannan på rätt hög värme. Lägg dom i en handduk tills ni ska käka dom så håller dom sig mjuka.

 

 

Nu ska vi strax ut i snön !!! (Olivia är redan ute och skottar !!!)


Vad hittar DU på idag ??? Blir det uteaktivitet när snön äntligen kommit ?!

Av Lind@ - 21 januari 2012 20:12


Blev en timmes promenad nästan precis när snöandet tagit fart på allvar idag vid lunchtid.


Riktigt skönt var det iallafall att traska och ha lite varierande musik i lurarna (hade radion på idag). Tror minsann inte att dom spelade Veronica Maggio en enda gång .. (gillar INTE henne nämligen..  


Fy nu var det längesen jag sprang ... har blivit mycket raska promenader istället.


Är på gång att köpa träningskort på nyöppnade gymmet härborta men har inte riktigt bestämt mig ännu - helår eller halvår ?? eller 10-kort ?? Lite inomhusträning skulle vara gött som omväxling & dom har mage-rumpa-lår, zumba, gruppträning på crosstrainers, spinning & sen löpband, fullt med maskiner i gymmet mm ... Så det är väldigt lockande att köpa kort där   

Av Lind@ - 21 januari 2012 20:02



Ääääntligen säger nog barnen !!!   SNÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ !!!


Blev en sväng ut nu på seneftermiddan och jag fick springa mig svettig där jag drog kidsen gatan fram (Fidde oxå för den delen).

Riktigt kul tycker jag oxå !! Hoppas det stannar några dar nu så kanske vi åtminstone kan få gå bort till pulkabacken imorron ..


 


När vi kom in var en krämig potatisgratäng klar i ugnen så nu har vi käkat och nu blir det väl Gladiatorerna (om vi kan få tyst på Alice ..  


 

Av Lind@ - 19 januari 2012 21:18



Innan satt Alice och pillade mig på armen litegranna och så stannar hon på en liten brun "plutt" ..


- Mamma ä dä leverpastej ?


- Asgarv från mig - nä det är en leverfläck


- Igen säger hon - dä äää leverpastej

 

- Nej - det är en LEVERFLÄCK

 

Sen hade vi lite konversation kring om det är leverfläck eller leverpastej som är där på armen. Men till slut verkade poletten trilla ner att det är ju leverpastejen man har på mackan och inte tvärtom !!


HAHA - goa lilla Alicegumman - det är mycket sånt nu   

Av Lind@ - 18 januari 2012 20:18



Varför läser du bloggar? Är det nåt du funderat över nångång?


Visst hänger det ihop med nyfikenhet till viss del, men kompisars bloggar jag följer är ju för att hänga med och liksom vara lite delaktig i deras liv på nåt sätt. Dom gamla hederliga telefonsamtalen har ju liksom mer och mer suddats ut, väldigt synd i och för sig...


Jag själv följer runt 5-10 bloggar dagligen. Jag får en jädrans massa tips därigenom oxå - på allt från mat, heminredning, smink & you name it..


Att ha sin egen blogg är så fantastiskt kul - att kunna gå tillbaka flera år och se VAD gjorde vi för 1,2,3 år sen i januari tex ... Det är ju guld värt, för mig iallafall. För glömmer gör man ju & det kvickt! Är ju knappt jag kommer ihåg vad som hände förra veckan eller i helgen ... Ja, just helgen som var, var ju lite speciell, men annars spinner ju livet bara vidare ..


Jag brukar faktiskt uppmana folk att just börja blogga ! Det låter kanske töntigt och varför skulle man göra det?

Varför inte ?? Man kan ju lägga nivån precis efter hur mycket eller lite man vill skriva. Vill man bara skriva dagbok för sig själv så låser man ju såklart hela, men jag har inget emot att dela med mig lite av mig själv - för den som är intresserad... Att läsa nåns blogg som man retar sig på (har förstått att det är rätt mycket kändisar som får mycket elaka kommentarer), det kan jag verkligen inte fatta vitsen med. Då är det väl bättre att skita i det och pyssla med sånt som gör en på bra humör, eller hur?


Visst, det tar lite tid, men jag måste säga att jag lägger hellre lite tid här än framför burken (allra helst tränar jag ju såklart).


Nu ska jag raskt läsa bloggarna jag följer - hoppas dom är uppdaterade !!!   



Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards