**BAKA ÄR GULD - KÖPA ÄR SILVER**

Alla inlägg den 12 oktober 2009

Av Lind@ - 12 oktober 2009 21:36



Ja det försöker jag få i tvättstugan nu !!


Eftersom typ hela kontoret är fullproppat (njae inte riktigt, men iaf golvet) med grejer som förut varit i tvättstugan och som nu skall in där igen - eller hamna på annan plats - så krävs det lite eftertanke ...


Jag ÄR ju sån som vill ha saker på sin plats och vill ha ordning och reda för att trivas. När det börjar bli för rörigt bland prylar i skåp mm mår jag helt enkelt inte väl.

Barnens grejer och rum går i en klass för sig, där går det inte hålla ordning, om man inte vill slita ut sig helt förstås!!


Garderoben på kontoret innehåller mycket grejer som definitivt inte hör hemma därinne, men som hamnat där för - äsch, f-n vi lägger det här "så länge" & så blir det kvar där .... Nån som känner igen sig?!


Ikväll har jag fixat in lite prylar i skåpen iallafall och krukorna som förut stått i ett köksskåp är numera förpassade till tvättstugan :)


Fick flyttat rätt många GAMLA (säkert för gamla) vinflaskor så nu kan jag ha alla mina typ 10 olika mjölsorter på ett och samma ställe ;) Lite mer överskådligt.


Jag är ju verkligen inne i ett bakstim nu kan man säga - det ÄR ju smidigt att baka bröd. Egentligen mycket smidigare att baka limpor än frallor som ska rullas en och en.

Frysen är knökafull så jag får lugna mig ett tag tror jag. Skickade hem en halv sirapslimpa med mamma innan & tur var nog det för den hade inte gått in i frysen !!!


Nu har jag precis kollat in Ensam mamma söker via TV3-Play på nätet. Vi har ju inte 3-an längre pga nån j-kla ändring dom har gjort :(

Fast bra att det går kolla via nätet iaf ;)


Nu blir det sängen och Femina som jag lånade på bibblan innan idag !!

Av Lind@ - 12 oktober 2009 14:23



Sirapslimpan igår blev så supergod och både Fidde och Olivia gillade den så det blev en omgång till idag ..


Testade även Formfranska (även den från Leilas "a piece of cake").


Olivia mumsar i detta nu på en skiva av varje och njuuuuter av smöret som smälter på det ljumma brödet ...


  


Uppdatering:


Recept på Sirapslimpan


2 bröd

50 g smör

5 dl filmjölk

50 g färsk jäst

2 dl mörk sirap (jag tog brödsirap)

2 tsk salt

6 dl vetemjöl special

5-7 dl rågsikt


Smält smöret och blanda med filen (ska va 37 grader).

Smula jästen i en bunke och tillsätt degvätskan, sirap och salt.

Tillsätt mjölet tills degen lossnar lite från bunken.

Jäs 40 minuter (min deg har inte jäst alls mycket första jäsningen, men det har blivit kanon ändå!).

Sätt ugnen på 200 grader.

Baka ut till två limpor och lägg på bakplåtspapper. Jäs under bakduk i 40 minuter.

Grädda i mitten av ugnen 35-40 minuter. Täck ev med folie om dom blir för mörka.


Voila - sen har du en supermumsig Sirapslimpa ;)


Av Lind@ - 12 oktober 2009 09:35



En lugn start på denna måndag är det ...


Alice är SUPER-VRÅL-FÖRKYLD stackarn och vi får ta upp henne minst en gång varje natt och suga ut snor och ge näsdroppar !


Idag är det tredje dan som hon är megasnorig - en riktig bacill hon råkat ut för vår goa plutta.


Fidde lämnade på förskolan idag och körde direkt till tippen efter det. Ett stort lass med kartonger var det nu efter alla IKEAskåp som monterats.


Kanske kanske att vi kan börja få in bilen i garaget igen nu lagom till vintersäsongen .. ?! Det är nästan ett måste!


Strax ska jag iväg och uträtta ett ärende på stan ... dom måste bara hinna öppna först - Dom skulle öppna kl 9 istället ;)


Av Lind@ - 12 oktober 2009 09:29



Såhär snygga var Olivia och jag när vi hade hattprovning ute i Hånger i lördags !!


Det är Fiddes farmors gamla hattar som Olivia fullkomligt älskar att klä ut sig i ... (+ att jag måste förnedra mig och se ut som en mupp oxå, hihihi) ...



  

Presentation

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards